Auteur: Krist Plaizier Datum: 06-05-2021

Duurdere auto’s trekken de kar bij Volkswagen

Nadat het Volkswagenconcern medio april al naar buiten kwam met prima verkoopcijfers gedurende het eerste kwartaal, kwamen de Duitsers vandaag met de officiële kwartaalcijfers op de proppen. Het gaat goed met Volkswagen, zo goed dat men de verwachte winstmarge voor het gehele jaar naar boven kan bijstellen. Volgens CEO Herbert Diess zal de winstmarge dit jaar niet uitkomen tussen de 5,5 en 6,5 procent zoals eerder werd aangegeven, maar zal deze eerder richting de 7 procent kunnen gaan. Daarnaast zullen de verkopen naar verwachting met meer dan 20 procent stijgen dit jaar. De hogere winstmarge is vooral het resultaat van de betere verkopen van de premiummerken zoals Porsche en Audi. Gedurende het eerste kwartaal steeg de verkoop van deze merken met meer dan 30 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. De verkoop van de elektrische modellen van het concern verdubbelde zelfs ruim tot 133.300 auto’s. Het totaal aantal geleverde auto’s wereldwijd steeg in het eerste kwartaal met 21,2 procent tot ruim 2,4 miljoen stuks. Qua regio was de groei het sterkst in China met 61,4 procent. De totale omzet steeg met ruim 13 procent naar 62,38 miljard euro waarmee de analistenconsensus werd verslagen.

De operationele winst van Europa’s grootste autobouwer nam met 433 procent toe van 904 miljoen euro naar 4,81 miljard euro. Hierbij moet wel bedacht worden dat het concern in het eerste kwartaal van 2020 vol getroffen werd door de coronacrisis. Netto bleef er onder aan de streep 3,41 miljard euro over ten opzichte van 517 miljoen vorig jaar. De winst per aandeel kwam uit op 6,81 euro. Dit was vorig jaar nog maar 84 eurocent.

Ondanks de verbeterde outlook ziet Volkswagen genoeg uitdagingen dit jaar. Hierbij denkt het onder andere aan de economische situatie, de hogere grondstofprijzen en aan voorraadtekorten. Men verwacht dat het tekort aan chips zich in het tweede kwartaal sterker zal laten gelden dan in het eerste kwartaal. Het zijn deze tekorten aan chips die beleggers zorgen baren. Daarom zat het aandeel de afgelopen maand in een neergaande trend. Volkswagen heeft al diverse productielijnen van op fossiele brandstoffen rijdende auto’s tijdelijk moeten stilleggen teneinde de productielijnen van de elektrische auto’s open te kunnen houden. Op de cijfers van vandaag wordt lichtjes positief gereageerd. Bij Fintessa houden we de aandelen stevig vast voor onze cliënten.

Hogere grondstofprijzen bedreigen de energietransitie

Het succes van de energietransitie, het afschalen van fossiele brandstoffen ten faveure van duurzame energiebronnen als zon en wind, lijkt zichzelf in de staart te bijten. De extra vraag naar diverse grondstoffen die dit creëert, zorgt voor hogere prijzen en tekorten waardoor er minder projecten kunnen worden gestart. Voor een elektrische auto zijn bijvoorbeeld zes keer zoveel metalen nodig als voor een auto die rijdt op een fossiele brandstof. En voor een windpark op land zelfs negen keer zoveel als voor een gascentrale. Ook het Internationale Energie Agentschap (IEA) waarschuwde in een nieuwe World Energy Outlook eerder deze week. Het Agentschap verwacht dat de tekorten alleen maar zullen toenemen. Indien we het Klimaatakkoord van Parijs willen halen, zal de vraag naar bepaalde grondstoffen nog eens verviervoudigen in 2040. De vraag naar lithium zal zelfs veertig keer hoger zijn. Daarom waarschuwt het IEA dat er nu extra geïnvesteerd moet worden in nieuwe mijnen. Het duurt immers gemiddeld 16,5 jaar voordat een mijn operationeel is. Ook pleit men voor het aanleggen van (strategische) voorraden, het stimuleren van hergebruik van grondstoffen en voor de ontwikkeling van nieuwe technologie die de efficiëntie van grondstofgebruik verbetert.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten