Dweilen met de (olie)kraan open

Door: José de Bruin - 10 januari 2017

De olieprijs weet de stijging van 2016 in het nieuwe jaar nog niet door te zetten. Beleggers maken zich steeds meer zorgen over de stijgende productie van schaliegas- en olie in Noord-Amerika, waardoor de olieprijs onder druk staat. Daarnaast publiceerde het Duitse Metro vandaag de verkoopcijfers over de laatste drie maanden van 2016. Die cijfers vielen, net zoals bij vele Amerikaanse warenhuizen, tegen.

Olieprijs gooit roet in het eten

De Verenigde Staten hebben de oliekraan wijd open staan. Afgelopen vrijdag verscheen een rapport over het aantal boorplatformen dat er vorige week in de Verenigde Staten is bij gekomen. Die cijfers liegen er niet om! In de eerste week van 2017 zijn er opnieuw meer actieve boorplatformen bij gekomen. Hierdoor staat het totale aantal ‘rigs’ op 665. Het was de tiende week op rij dat het aantal boorplatformen steeg. In Canada groeide het aantal nieuwe platformen zelfs nog meer. Daar kwamen in de week tot aan 6 januari maar liefst 48 actieve velden bij, waardoor het totale aantal net boven de tweehonderd uitkomt. In Noord-Amerika wordt vooral schaliegas- en olie uit de grond gehaald. Het feit dat deze regio volop olie blijft oppompen werkt de deal van de OPEC-landen om de productie te beperken flink tegen. Door al het nieuws daalde de olieprijs gisteravond met bijna vier procent tot onder de 55 dollar. Vandaag veren de prijzen iets op.

Tegenvallend kwartaal voor Metro

Niet alleen Amerikaanse retailers hebben het moeilijk. De verkopen van het Duitse Metro AG (het moederbedrijf van o.a. Makro, Mediamarkt en Saturn) vielen in de laatste drie maanden van 2016 tegen. Historisch gezien is de belangrijkste periode voor het bedrijf het betreffende kwartaal, waarin Metro kan scoren met goed eten bij het kerstdiner en elektronische cadeaus onder de boom. Toch viel het dit jaar tegen. De verkopen daalden met 0,6 % tot 17 miljard euro. Dat kon niet op tegen de verwachting van 17,25 miljard euro. Aangepast voor valuta-effecten daalden de verkopen met 0,4% ten opzichte van een jaar geleden. De voordelen van een sterke Russische roebel werden teniet gedaan door o.a. een zwakke Turkse lire. De afgelopen maanden keken beleggers vooral uit naar de voorgenomen plannen om het bedrijf op te splitsen in twee delen: elektronica en voedsel. Deze cijfers brengen hen weer even terug naar de harde realiteit, dat het bedrijf onderliggend niet heel hard groeit. Medio dit jaar moet de splitsing afgerond zijn.

 

Deel deze pagina: