Goed voor Alibaba, ook goed voor Ahold

Door: Demi van Spronssen - 13 november 2017

Afgelopen zaterdag was het ‘Singles Day’. Een Aziatische feestdag waarbij met name in China het vrijgezellenbestaan wordt gevierd. En hoe kan dit beter worden gevierd dan jezelf te verwennen met een cadeau.

Record Alibaba

In Azië is 11 november, de dag waarop ‘Singles Day’ gevierd wordt, al jaren enorm populair. Deze dag is voor webwinkels te vergelijken met ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ in Amerika. Deze twee Amerikaanse dagen worden gekenmerkt door enorm hoge kortingen bij de online retailers. Dit evenement is ook overgewaaid naar Nederland, waar wij nu ook al enige tijd profiteren van leuke aanbiedingen. Maar ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ zijn zelfs tezamen nog lang niet zo groot als ‘Singles Day’.

Dat deze dag zo’n groot succes is blijkt wel uit de cijfers die Alibaba naar buiten bracht. Het totaal aantal verkopen steeg zaterdag naar een record van 25,4 miljard dollar. En dat in slechts één dag! Daarmee steeg het aantal verkopen met 39% ten opzichte van vorig jaar. Volgens Alibaba werd de eerste miljard dollar aan verkopen al na 2 minuten bereikt.

Vrijdagavond trapte Alibaba ‘Singles Day’ af met een gala waarbij ook internationale artiesten hun opwachting maakten. Onder andere ex-voetballer Luis Figo, actrice Nicole Kidman en zanger Pharrell Williams kregen een plek in de spotlight. Daarmee pakt Alibaba veel groter uit dan Amazon, wat ieder jaar Prime Day organiseert. Een vergelijkbare dag met veel kortingen. Ter vergelijking, Amazon heeft dit jaar op Prime Day zo’n 1 miljard dollar aan omzet gegenereerd.

‘Singles Day’ is ’s werelds grootste shopping evenement en werd in 2009 door Alibaba in het leven geroepen. Inmiddels is deze dag uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen in e-commerceland. Dit is ook goed nieuws voor concurrenten zoals JD.com. De verkopen op JD, een ander e-commerce platform in China, stegen op ‘Singles Day’ met 50% naar 19,14 miljard dollar. Daarbij moet wel gezegd worden dat JD.com al sinds 1 november is gestart met ‘Singles Day’ om problemen met bezorging te voorkomen.

Goed voor Ahold

Straks kunnen ook wij weer profiteren van torenhoge kortingen want ‘Black Friday’ (vrijdag 24 november) en ‘Cyber Monday’ (maandag 27 november) staan weer voor de deur. Bol.com wilde echter niet zo lang wachten en heeft ‘Singles Day’ naar Nederland gehaald. De webwinkel van moederbedrijf Ahold heeft naar eigen zeggen de omzetverwachting overtroffen en heeft daarmee de drukste zaterdag van het jaar beleefd. Zaterdag verkocht de webwinkel tienduizenden producten.

Bol.com zegt wel dat ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ voor veel meer drukte zullen zorgen in de webwinkel, maar denkt dat na het succes van afgelopen zaterdag, dat ‘Singles Day’ in de toekomst nog veel groter kan worden in Nederland.

Fintessa is een zelfstandige vermogensbeheerder. Wij bedienen particulieren, instituten, stichtingen en ondernemers met onafhankelijk en persoonlijk vermogensbeheer. Wilt u ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws, schrijf u dan hier in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Vraag dan een terugbelverzoek aan. Wij nemen vrijblijvend contact met u op.

Deel deze pagina: