Stijgende vraag naar lithium

Door: Demi van Spronssen - 13 september 2017

Steeds meer landen willen de verkoop van de benzine- en dieselauto verbieden en daarmee de overgang naar de elektrische auto bevorderen. Deze overgang zorgt voor een toename in de vraag naar lithium en doet de prijs van deze grondstof stijgen. Sceptici voorzien een tekort aan lithium en een prijsstijging voor accu’s.

Groeiende lijst

Deze week maakte China bekend de verkoop van de diesel- en benzineauto te willen verbieden. Daarmee komt China in hetzelfde rijtje te staan als Frankrijk, Groot-Brittannië en Noorwegen. Hoewel China nog geen datum heeft genoemd, is het een sterk signaal dat de grootste automarkt ter wereld overstapt naar schonere vervoersmiddelen. Dit jaar zullen elektrische autoverkopen in China al voor meer dan 50% uitmaken van de wereldwijde verkoop. Daarmee verslaat China met gemak de Amerikaanse en Europese markt. 50% klinkt als veel maar door de enorme omvang van de markt, maken de totale verkopen van elektrische auto’s slechts 1% uit van alle autoverkopen in het communistische land. Ter vergelijking, in Noorwegen zijn al meer dan 40% van alle autoverkopen toebedeeld aan de elektrische auto. Maar zelfs met 1% aan verkopen is China al de grootste ter wereld.

Vraag naar Lithium

De groeiende vraag naar elektrische auto’s is voor automakers een teken hun strategie aan te passen. Tijdens de autoshow die deze week in Frankfurt wordt gehouden laten de grote automerken weten, de overstap naar de elektrische auto te maken en tussen 2020 en 2030 met een breed assortiment aan nieuwe modellen te presenteren. De stijgende vraag naar elektrische auto’s zorgt ook voor een stijgende vraag naar de Lithium-ion batterij en daarmee ook naar lithium.

Deze stijgende vraag is goed terug te zien in de Global X Lithium ETF. De koers is sinds het begin van dit jaar al zo’n 47% gestegen! En nu ook China overstapt naar de elektrische auto zal de vraag naar lithium in een toenemend tempo verder aantrekken. Sceptici zeggen echter dat de overgang naar schonere vervoersmiddelen voor een tekort aan lithium zal zorgen en daardoor een prijsstijging teweeg zal brengen waardoor de Lithium-ion batterijen duurder worden.

Prijsstijging lithium geen invloed op batterij

De hoeveelheid lithium dat gebruikt wordt in deze batterij is zo laag dat er voorlopig geen tekort in de voorraad zal ontstaan. Echter, willen lithiumproducenten in 2030 nog steeds voldoen aan de (verwachte) vraag dan zullen zij de productie met 300% moeten laten stijgen in vergelijking met dit jaar. Voorlopig is er een ruime voorraad waardoor producenten nog voldoende tijd hebben om de productie te verhogen. Een prijsstijging van de batterij lijkt ook niet aan de orde. Sinds 2010 is de prijs voor de Lithium-ion batterij al met 47% gedaald. Zelfs wanneer de prijs van lithium verviervoudigt, zal de prijs van de batterij slechts met 2% stijgen. De fors dalende kosten van alle andere materialen beperken de prijsstijging van de batterij.

Fintessa is een zelfstandige vermogensbeheerder. Wij bedienen particulieren, instituten, stichtingen en ondernemers met onafhankelijk en persoonlijk vermogensbeheer. Wilt u ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws, schrijf u dan hier in voor onze maandelijkse nieuwsbriefWilt u meer weten over de mogelijkheden? Vraag dan een terugbelverzoek aan. Wij nemen vrijblijvend contact met u op.

Deel deze pagina: