Wereldwijd de populairste

Door: Demi van Spronssen - 12 september 2017

Facebook is nog steeds de winnaar in social media. Binnenkort heeft het niet alleen de populairste apps maar ook de beste videoservice.

Wereldwijd de populairste

Dat Facebook nog steeds populair is blijkt wel uit het nieuwste onderzoek van Statista. Het onderzoek belicht het wereldwijde aantal downloads in de maand augustus voor het Android platform. Facebook domineert deze markt nog steeds! WhatsApp en Facebook Messenger zijn verreweg de populairste apps met respectievelijk 88,48 miljoen en 76,64 miljoen downloads. Deze worden gevolgd door Instagram (42,94 miljoen downloads) en Facebook (33,56 miljoen downloads). In totaal werden er in de maand augustus 274 miljoen Facebook apps gedownload. Niet slecht als je bedenkt dat het totale aantal downloads in de maand augustus op 343 miljoen uitkwam. 79,8% van alle downloads was een app van Facebook. Dit is overigens wel lager dan in de maand juli. Toen werden er 297 miljoen Facebook apps gedownload, goed voor 83,9% (totaalaantal downloads op het Android platform was in juli 354 miljoen).

Het goede nieuws voor Facebook is dat ook de Lite versie van de Facebook en Facebook Messenger app, steeds meer worden gedownload. Deze Lite versies zijn alleen te downloaden in gebieden waar de internetverbinding slecht is. Niet alleen wil Facebook iedereen op de wereld toegang geven tot internet, het bedrijf wil ook de beste content bieden.

Content van formaat

Facebook wil volgend jaar zo’n 1 miljard dollar uitgeven aan originele content. Daarmee wil het gebruikers langer vasthouden en nieuwe gebruikers aantrekken. Om wat voorbeelden te noemen; In Amerika is de videofunctie ‘Watch’ gelanceerd, in India wil Facebook de rechten voor cricket hebben en onlangs is er een deal getekend voor het uitzenden van live e-sport wedstrijden. Facebook is wat laat met het betreden van deze markt in vergelijking met Netflix en Amazon, maar kan een speler van formaat worden. Het platform heeft al meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd en dit aantal groeit nog steeds.

De social mediagigant gaat vooral de concurrentie aan met YouTube, maar ook Netflix en Amazon zullen op langere termijn de kracht van Facebook gaan voelen. De diensten van Facebook zijn gratis terwijl bij Netflix en Amazon een abonnement moet worden afgenomen. Voor adverteerders is dit goed nieuws want zij krijgen een extra mogelijkheid om de kijker via Facebook te bereiken. En extra advertentiemogelijkheden betekent extra inkomsten voor Facebook en groei in het aandeel. Overigens is video niet de enige investering in content. CEO Mark Zuckerberg heeft al laten weten dat ook muziek enorm belangrijk is om groei in het platform te continueren. Daarom is er al een aantal mensen aangenomen die zich bezighouden met muzieklicenties.

Het gevecht met YouTube en andere contentaanbieders is net begonnen maar Facebook lijkt betere kaarten te hebben. Uiteindelijk heeft Facebook meer data van de gebruiker en kan hierdoor gerichter advertenties plaatsen en content aanbieden dan YouTube nu kan. 

Fintessa is een zelfstandige vermogensbeheerder. Wij bedienen particulieren, instituten, stichtingen en ondernemers met onafhankelijk en persoonlijk vermogensbeheer. Wilt u ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws, schrijf u dan hier in voor onze maandelijkse nieuwsbriefWilt u meer weten over de mogelijkheden? Vraag dan een terugbelverzoek aan. Wij nemen vrijblijvend contact met u op.

Deel deze pagina: