Auteur: Martine Hafkamp    Datum: 28-11-2022

Amerikaanse consument laat geld lekker rollen

Beleggers bleven er de afgelopen week best zin in houden. Nu was het sentiment in oktober zo’n beetje naar een dieptepunt gedaald. Dat kwam niet alleen uit enquêtes onder beleggers naar voren, maar ook uit het feit dat er veel geld langs de zijlijn stond en dat er veel putopties waren gekocht. Als er dan vervolgens minder negatief nieuws wordt gepubliceerd dan waar rekening mee werd gehouden, kunnen de koersen opveren. En dat is wat er de afgelopen weken is gebeurd. Zo viel het Amerikaanse inflatiecijfer mee, lijken centrale bankiers te hinten op het vertragen van het tempo van de renteverhogingen en hebben we tot op heden te maken met een zachte winter. Daardoor blijven de gasvoorraden op peil en neemt de angst voor rantsoenering af. Alle factoren samen hebben voor een (voorlopige) draai van het hele negatieve sentiment gezorgd.

Per saldo vertraagt de groei in de diverse economieën wereldwijd wel. De waarderingen van aandelen zijn onder invloed van de gestegen rente in een aantal gevallen fors afgekomen. Als de heren en dames centrale bankiers daadwerkelijk overgaan tot het vertragen van het tempo van de renteverhogingen of daar zelfs mee stoppen, valt die druk weg. Voorlopig zullen de centrale banken er echter druk mee blijven om hun geloofwaardigheid te handhaven en om te voorkomen dat de inflatieverwachtingen uit de hand lopen. Zo lang er (nog) economische groei is, kunnen ze de ingezette lijn dan ook handhaven.

Het hoeft echter niet per definitie zo te zijn dat de aandelenkoersen direct verder zullen oplopen als er een einde komt aan het verkrappende beleid. Een afvlakkende economische groei kan er immers voor zorgen dat de winsten van bedrijven afvlakken, waardoor (veel) hogere koersen niet gerechtvaardigd zijn. Nu toekomstige winsten minder vanzelfsprekend zijn geworden, is de focus van beleggers sowieso wat meer verschoven naar bedrijven die op de korte termijn winstgevend zijn. Aan de andere kant zijn er ook indicatoren die er op lijken te duiden dat het ergste achter de rug is. Het consumentenvertrouwen lijkt uit het dal te kruipen, de Ifo-index in Duitsland was beter dan verwacht en ook de diverse inkoopmanagersindices in Europa vielen mee.

Ook de arbeidsmarkt ligt er zowel in de Verenigde Staten als in Europa nog goed bij. Natuurlijk zijn er, vooral in de Verenigde Staten, al de nodige ontslagrondes aangekondigd. Omdat de werkeloosheid nog laag is, wil dat niet zeggen dat de ontslagen medewerkers maanden op zoek hoeven te zijn naar een andere baan. Een nieuwe baan betekent dat de salarisstroom in stand blijft en dat er vanuit die hoek niet hoeft te worden gesneden in de uitgaven. Dat is goed voor de economie, waardoor de recessie die door iedereen wordt aangekondigd, niet heel diep hoeft te zijn.

In de Verenigde Staten lieten consumenten in ieder geval hun geld lekker rollen. Dat is goed nieuws voor de Amerikaanse economie, waar die groep toch goed is voor zo’n 70 procent van het BNP. Op Black Friday werd er een nieuw record gevestigd wat betreft de online verkopen. Volgens Adobe werd er die dag voor maar liefst 9,12 miljard dollar aan spulletjes verkocht. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Van al die online orders werd 48 procent vanaf een mobiele telefoon gedaan. Vooral elektronica (drones, gaming consoles, Apple MacBooks, producten van Dyson), speelgoed (Fortnite, Disney Encanto, Roblox) en trainingsmateriaal vonden gretig aftrek. Opvallend is dat veel Amerikaanse consumenten voor al die aankopen gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om niet alleen lekker met hun creditcard te zwaaien maar ook om al die spullen wel nu te kopen, maar die pas later te hoeven betalen. En ook op Thanksgiving werd er al voor een record van 5,29 miljard dollar online geshopt. Voor vandaag, Cyber Monday, wordt verwacht dat er online voor nog eens 11,2 miljard dollar aan goederen zal worden gekocht.

Deze opbeurende getallen kunnen wellicht een steuntje in de rug zijn voor de grote Amerikaanse retailers die over het algemeen hun verwachtingen voor de laatste weken van het jaar hadden getemperd. Walmart bijvoorbeeld, heeft daardoor al eerder besloten veel minder tijdelijke arbeidskrachten aan te trekken voor het zogenaamde Holiday Season. Misschien hebben ze daarmee wel een beetje buiten de waard gerekend…

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten