Auteur: Krist Plaizier Datum: 30-07-2020

Archer Daniels Midland ziet winst fors stijgen

Vandaag in het beursbericht de bedrijfscijfers van een tweetal defensieve waarden uit de portefeuilles zoals Fintessa die voor haar cliënten beheert. Ten eerste bespreek ik de kwartaalcijfers van één van de grootste handelaren in graan, maïs en andere gewassen, Archer Daniels Midland (ADM). Vervolgens komen de halfjaarcijfers van voedingsgigant Nestlé aan bod.

Allereerst dus ADM. Het meest in het oog springen de fantastische winstcijfers. De aangepaste operationele winst steeg in het tweede kwartaal met 17,9% naar 804 miljoen dollar. Per aandeel was dit 0,85 dollar, een plus van 41,7%. Dit is maar liefst 34 dollarcent meer dan waar de gemiddelde analist van uitging. Dit bleek uit de kwartaalcijfers die de Amerikaanse graanhandelaar gisteravond na het sluiten van de financiële markten naar buiten bracht. Al eerder op de dag kwam concurrent Bunge ook al met beter dan verwachte cijfers. De omzet van ADM kwam wel lager uit, zowel ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar als ten opzichte van de analistenverwachting. Vorig jaar bedroeg de omzet nog 16,297 miljard dollar, afgelopen kwartaal was dit fractioneel lager met 16,281 miljard dollar (-0,1%). De gemiddelde analist zat 170 miljoen dollar hoger dan de werkelijke uitkomst.

Van de drie divisies deed wederom Nutrition (het maken van voedingssupplementen voor mens- en diervoeding) het het beste met een winstgroei van 35%. In het eerste kwartaal was deze divisie ook al de uitblinker. De divisie die handelt in gewassen (Ag Services and Oilseeds) zag de winst stijgen met 14%. De winst werd geholpen door een recordexport van gewassen uit Brazilië. Enerzijds droeg hier de zwakke Braziliaanse real bij aan meer vraag, anderzijds was er grote vraag van de Chinezen naar Braziliaanse soja als gevolg van de handelsspanningen met de Verenigde Staten. De divisie die ethanol en zoetstoffen maakt van maïs (Carbohydrate Solutions) maakte 2% meer winst. Dit was in het eerste kwartaal nog een verlies.

De vrijwel gelijke omzet en de toegenomen winst heeft alles te maken met de coronapandemie. Veel landen leggen uit voorzorg grote voorraden aan van diverse gewassen teneinde de voeding van de bevolking te kunnen garanderen. Het aandeel, dat de afgelopen drie weken ook al zo’n 14% in waarde steeg, lijkt vanmiddag ongeveer 2,5% hoger te gaan openen.

Nestlé voorzichtig over omzetgroei dit jaar

Vanochtend kwam de Zwitserse voedingsreus met de halfjaarcijfers naar buiten. Als gevolg van het hamstergedrag van consumenten eerder dit jaar, verwacht Nestlé dat ze in de rest van dit jaar minder producten zullen gaan verkopen. Waar Nestlé eerder nog minimaal 3,5% onderliggende groei zei te verwachten in 2020, werd deze verwachting vandaag bijgesteld naar 2 á 3%. Niet alleen omdat de voorraadkasten van consumenten vol zitten, maar ook omdat Nestlé lagere verkoopvolumes ziet in de horeca en bij bedrijfskantines.

In het eerste halfjaar behaalden de Zwitsers een omzet van 41,15 miljard Zwitserse frank. Geschoond voor de verkochte onderdelen was dit een groei van 2,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 0,2% en de volumes met 2,6%. Mede dankzij deze verkochte onderdelen steeg de nettowinst met 18,3% naar 5,9 miljard Zwitserse frank. De omzet was lager dan de verwachting, de winst juist hoger. De onderliggende groei kwam 0,5% hoger uit dan de 2,3% die verwacht werd door analisten. Zoals bekend was het vooral de verkoop van dierenvoeding en koffie die Nestlé verder liet groeien. De verkoop van koffie onder licentie van Starbucks in supermarkten steeg met meer dan 10% afgelopen halfjaar. De verkoop van eigen koffie (Nespresso) groeide slechts met ongeveer 3%. Dit kwam vanwege de gesloten horeca de afgelopen maanden. Om dezelfde reden verkocht Nestlé zo’n 10% minder gebotteld water. Over de te koop staande Amerikaanse waterdivisie werden geen nieuwe mededelingen gedaan. Van de eveneens te koop staande vleeswarendivisie Herta werd 60% verkocht aan Casa Tarradellas. De verkoop van Nestlé producten via internet nam met 49% toe.

In het eerste halfjaar kocht Nestlé voor 4,2 miljard Zwitserse frank aan eigen aandelen in. Het 20 miljard Zwitserse frank grote inkoopprogramma startte in januari 2020. De inkoop van de eigen aandelen werd gefinancierd met vreemd vermogen. Mede daarom steeg de schuld van Nestlé in het eerste halfjaar met 6,3 miljard Zwitserse frank.

De cijfers vielen goed bij beleggers die het aandeel beloonden met een kleine plus in een lagere markt.