Auteur: Krist Plaizier Datum: 08-08-2019

Booking komt met beter dan verwachte cijfers

Gisteravond, na het sluiten van de Amerikaanse beurzen, kwam online reisbureau Booking Holdings met de cijfers over het vierde kwartaal en geheel 2018. De winst was beter dan verwacht en de omzet was in lijn met de consensus. Maar zoals wel vaker gebeurd is, was de reizenverkoper weer erg voorzichtig met hun verwachtingen voor het lopende kwartaal en het eerste halfjaar. Hoewel beleggers inmiddels gewend zouden kunnen zijn aan een teleurstellende outlook van het bedrijf, daalde Booking in de elektronische handel nabeurs met ruim 9% en lijkt het aandeel vanmiddag met een soortgelijk verlies te zullen openen.

Wederom meer winst

Opnieuw lukte het Booking om de winst met dubbele cijfers te laten groeien. In 2018 steeg de aangepaste Ebitda met 17,7% naar 5,73 miljard dollar. De omzet steeg met 16,5% naar 14,5 miljard dollar. In het vierde kwartaal waren deze cijfers respectievelijk 1,26 miljard dollar (+17,4%) en 3,21 miljard dollar (+16,3%). De brutowinstmarge kwam hiermee uit op 39,1%. De winst per aandeel in het vierde kwartaal verbeterde van $ 16,86 naar $ 22,49, een plus van maar liefst 33,4%. Analisten hadden $ 19,39 verwacht. Het aantal geboekte reizen steeg gedurende het vierde kwartaal met 9% tegen een waarde van 19,6 miljard dollar. Er werden 171 miljoen hotelkamerovernachtingen geboekt.

Investeringen zullen de winst drukken

Volgens CEO Glenn Fogel moet Booking in het eerste halfjaar van 2019 fors meer investeren in marketing en adverteren voor het boeken van ‘alternatieve overnachtingen’. Dit zijn overnachtingen die wel buitenshuis zijn, maar niet in een hotel. Airbnb is hierin natuurlijk de grote concurrent, maar ook van Expedia zegt Booking stevige concurrentie te ondervinden. Deze alternatieve overnachtingen zijn belangrijk voor Booking; in 2018 zorgden ze voor 20% van de totale omzet. Als gevolg van de extra kosten die Booking zal gaan maken, zal de winst per aandeel over het eerste kwartaal van 2019 gaan uitkomen tussen de $ 10,90 en $ 11,20 volgens Fogel. Aangezien analisten $ 12,88 verwachtten, is dit een flinke tegenvaller. Ook het verwachte Ebitda komt lager uit: $ 680 á $ 700 miljoen versus $ 839,5 miljoen. Als gevolg hiervan zal het aandeel, zoals gezegd, vanmiddag flink lager gaan openen. Dit biedt een mooie kans voor beleggers die alsnog willen instappen in dit prachtige bedrijf.

Aston Martin zegt last te hebben van de trage brexit

Vanochtend kwam het favoriete automerk van geheim agent James Bond met de cijfers over 2018. Aston Martin, dat sinds 3 oktober 2018 in Londen aan de beurs genoteerd staat, kwam met een fors verlies. Er werd in 2018 68 miljoen pond verloren. Het verlies is voornamelijk te wijten aan de kosten voor de beursgang. Met de verkopen ging het namelijk crescendo; in 2018 werden er 6441 auto’s verkocht. Dit is ruim 25% meer dan in 2017. Dit jaar zullen de verkopen verder worden opgeschroefd. CEO Andy Palmer verwacht uit te komen tussen de 7100 en 7300 auto’s. Toch daalde het aandeel met ruim 17% op de Londense beurs.

De laatste dagen wordt er steeds vaker gesproken over een uitstel van de brexit, met enkele maanden of zelfs enkele jaren. Dit is Palmer een doorn in het oog. Als gevolg van de onzekerheid over het uittreden van het Verenigd Koninkrijk, loopt de planning bij Aston Martin in de soep. De luxe-autobouwer bestelt de benodigde onderdelen namelijk 12 weken vooruit. Als gevolg van de onzekerheid moet Aston Martin langer een noodvoorraad aanhouden waardoor het werkkapitaal langer vastzit. Dit kost veel geld.

Al eerder maakte ook Honda, BMW/Mini, Ford, Toyota en de luxe-automerken Jaguar Land Rover, Bentley en Rolls-Royce bekend grote zorgen te hebben over de aanstaande brexit. Honda sloot zelfs al een fabriek en Nissan verplaatste de productie van de X-Trail SUV naar Japan. Ford heeft aangegeven te bestuderen om te vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk. De auto-industrie van de Britten is goed voor een jaarlijkse omzet van zo’n 94 miljard euro. De sector is goed voor meer dan 860.000 arbeidsplaatsen.