Auteur: Joop van de Groep Datum: 07-10-2022
Drankenproducent Constellation Brands rapporteerde gisteren de tweede kwartaalcijfers van het fiscale jaar 2023 eindigend op 31 augustus jongstleden. Het nettoresultaat kwam uit op 1,15 miljard dollar negatief. Constellation Brands heeft in 2018 voor ongeveer 4 miljard dollar een belang van 38 procent in de wietproducent Canopy Growth gekocht. De rode cijfers onder de streep zijn volledig toe te schrijven aan de afwaarderingen op de goodwill en de daling van de beurswaarde van de aandelen Canopy Growth. Het aandeel met tickersymbool WEED, daalde dit jaar tot eergisteren met ongeveer 65 procent. Gisteren maakte het WEED-aandeel echter een koerssprong van ruim 23 procent. Deze opmerkelijke koersbeweging is toe te schrijven aan de verleende gratie door president Joe Biden aan Amerikanen die in het verleden veroordeeld zijn voor het gebruik of bezit van cannabis. Dit is goed nieuws voor de cannabissector. In sommige staten is wiet al legaal, maar deze beslissing van Biden zou een stap kunnen zijn naar bredere versoepelingen. Hopelijk komen met deze ontwikkelingen een einde aan de waardedaling van aandelen Canopy Growth.
De aangepaste winst per aandeel exclusief Canopy is uitgekomen op 3,33 dollar, fors hoger dan 2,82 dollar waarop de annalisten hadden gerekend. De omzet groeide met bijna 12 procent op jaarbasis naar 2,66 miljard dollar, ook dit was beter dan verwacht. De sterke omzetgroei is voornamelijk te danken aan de groeiende vraag naar de biermerken Corona, Modelo en Pacifico. Deze merken zijn zeer geliefd bij de latinobevolking in de Verenigde Staten. Van de omzetgroei komt ongeveer 75 procent voor rekening van hogere volumes. Door de gestegen volumes zijn de vaste kosten per eenheid product gedaald. De lagere uitgaven voor marketingactiviteiten en de prijsverhogingen hebben de gestegen grondstofkosten meer dan goed gemaakt. De operationele marge bij de bierdivisie steeg met maar liefst 330 basispunten naar 40,5 procent. Chapeau!
Wat betreft de divisie wijnen en sterke drank wordt er meer focus gelegd op de voorkeuren van de consumenten voor het premiumsegment van de wijnen en de ambachtelijke sterke dranken. Daarom verkoopt de drankproducent weer een deel van zijn mainstream wijnen en sterke dranken aan The Wine Group.
Om aan de stijgende vraag naar de populaire biermerken te kunnen blijven voldoen, wordt er 1,2 miljard dollar geïnvesteerd in uitbreiding van de productiecapaciteit in Mexico. De vrije kasstroom is in het afgelopen kwartaal met 4 procent gestegen naar 1,2 miljard dollar. Op 18 november wordt weer 80 dollarcent aan kwartaaldividend uitgekeerd. Op de huidige koers van de aandelen is dit een dividendrendement van bijna 1,5 procent.
Als gevolg van de sterke resultaten werd de verwachte winst per aandeel voor het lopende boekjaar andermaal verhoogd naar 11,20 – 11,60 dollar. In juni verhoogde drankproducent de verwachte winst per aandeel voor het lopende boekjaar van 10,50 – 10,80 dollar naar 11,20 -11,50 dollar.
De verhoging van de outlook van de winst per aandeel gisteren lijkt aan de magere kant omdat de consensus van de analisten op 11,52 dollar winst per aandeel ligt. Het aandeel Constellation Brands kon zich, ondanks de veel beter dan verwachte resultaten, niet onttrekken aan het negatieve sentiment op Wall Street gisteren en sloot 1,4 procent lager.