Auteur: Krist Plaizier Datum: 12-11-2020

Chinese big tech aangepakt met anti-monopoliemaatregelen

Na een fantastisch jaar zat het de Chinese grote technologiebedrijven even tegen de afgelopen twee dagen. Bedrijven als Alibaba, Tencent en JD.com verloren omgerekend ruim 200 miljard euro aan marktwaarde in twee dagen tijd door flinke koersdalingen. De reden hiervoor waren de bekendgemaakte voorstellen voor nieuwe mededingingsregels in China. Het vermoeden bestaat in de markt dat het ook de komst van deze scherpere mededingingsregels was die de beursgang van Ant Group vorige week dwarsboomde.

Niet alleen in de Verenigde Staten en de Europese Unie staan de grote technologieconcerns als Amazon, Google en Facebook onder vuur van de antitrust autoriteiten. Ook in China vindt de overheid dat bepaalde techreuzen aan banden moeten worden gelegd omdat ze te veel marktmacht gekregen hebben. China richt zich echter niet op de Amerikaanse techreuzen, maar op die van Chinese origine zoals Alibaba, Tencent en JD.com. Deze techreuzen zouden hun producten slechts op één platform aanbieden en zouden hun aanbod en prijzen aanpassen op basis van klantgegevens met behulp van algoritmes en big data. Bovendien worden die gegevens ook nog eens regelmatig onderling uitgewisseld. Ook zouden de grote jongens andere, kleinere, bedrijven uit de markt drukken door bepaalde diensten onder kostprijs aan te bieden. Dit alles zorgt voor oneerlijke concurrentie en dat willen de Chinese autoriteiten, bij monde van de Administration for Market Regulation (SAMR), tegengaan.

Singles’ Day

Toch is er ook nog positief nieuws voor de Chinese big tech en dan vooral voor Alibaba. Gisteren vond namelijk ‘de moeder aller shopdagen’ plaats. Het Chinese Guanggun Jie, oftewel Singels’ Day (de Chinese Valentijnsdag) valt elk jaar op 11 november. De oprichter van Alibaba, Jack Ma, kopieerde dit idee van een viertal Chinese studenten in 2009. De Chinese internetgigant verkocht gisteren voor een recordbedrag van omgerekend zo'n 65 miljard euro aan spulletjes. Het record van vorig jaar (zo’n 35 miljard euro) werd hiermee ruim overtroffen, zo niet verpulverd. Dajia yinggai duo xiaofei! (gij zult consumeren!). De grote drukte werd al voorzien. Daarom begon Alibaba al vorige week met het koopjesfestijn teneinde de logistiek wat te ontlasten. Tussen 1 en 3 november werd een extra verkoopperiode ingelast. Tijdens het eerste uur van deze korte aanbiedingsperiode werd er voor meer dan 1,5 miljard dollar alleen al aan beautyproducten verkocht. Gisteren, toen dus het echte festijn losging, ging er in het eerste half uur al voor ruim 48 miljard euro over de virtuele toonbank. In de eerste minuut was dit al bijna 770 miljoen euro. Echt getallen die elke voorstelling te boven gaan.

De gigaverkopen doen Alibaba en andere Chinese technologiebedrijven goed. De daling van de aandelenkoersen is hiermee tot stilstand gebracht. Vanochtend sloot Alibaba zo’n 3 procent hoger in Hongkong en Tencent 5,3 procent. Dat laatste is goed voor Prosus, de grootaandeelhouder van Tencent. Ook in de koers van Prosus zat aardig de klad de afgelopen dagen. Maar vandaag herstelt ook dit aandeel weer, overigens ook op de prima kwartaalresultaten van Tencent die na het sluiten van de markten in Azië naar buiten kwamen.