Auteur: Joop van de Groep Datum: 08-01-2021

Corona proef

Corona, het populaire biertje uit Mexico, is immuun voor het gelijknamige virus. De verkopen van Corona stegen in het derde kwartaal vorig jaar wereldwijd met 5,3 procent. De belangstelling voor het biermerk is de laatste jaren sterk gegroeid. Volgens AB Inbev, het moederbedrijf van Corona en de grootste bierbrouwer ter wereld, hebben consumenten in de lockdownperiode zichzelf getrakteerd op een speciaalbiertje. Het drinken van Corona wordt geassocieerd met het strandleven en creëert een gevoel van heimwee naar de zomervakantie. 

Grupo Modelo

In 2008 nam de Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev zijn Amerikaanse branchegenoot Anheuser-Busch over voor een bedrag van 52 miljard dollar. Door de overname kwam er een einde aan het 150-jarige bestaan van het familiebedrijf en ontstond de grootste bierbrouwer ter wereld onder de naam Anheuser-Busch Inbev. De overnamehonger van de Leuvense bierreus zorgde er in 2013 voor dat de Mexicaanse brouwer Grupo Modelo (onder andere Corona) volledig in handen kwam. De Amerikaanse mededingingsautoriteit maakte echter bezwaar tegen de grote machtspositie van AB Inbev. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, werd de Amerikaanse tak van Grupo Modelo voor 1,85 miljard dollar verkocht aan Constellation Brands.

Kwartaalcijfers

Gisteren kwam Constellation Brands met de derde kwartaalcijfers van het fiscale boekjaar 2021. De omzet van de bierdivisie groeide in totaal met 12 procent. Dit is zeer opmerkelijk omdat als gevolg van de Covid-19 maatregelen de bieromzet in de horeca met gemiddeld 35 procent daalde. De sterke vraag van de consumenten zorgde ervoor dat de leveringen aan de retailbranche (waaronder supermarkten) het omzetverlies in de horeca meer dan compenseerde.

Opvallend was de omzetstijging van de premium bieren Modelo Especial en Corona Premier met ruim 20 procent. De omzetstijging van bijna 70 procent van Corona Hard Seltzer spreekt helemaal tot de verbeelding. Dit licht alcoholische zoete drankje is zeer populair bij de jeugd.
De bierverkopen leggen Constellation Brands geen windeieren. De operationele marge in de bierdivisie is het afgelopen kwartaal gestegen met 330 basispunten naar 42,6 procent.

Canopy Growth

De aangepaste winst per aandeel is uitgekomen op 3,09 dollar per aandeel. Dit is fors hoger dan de 2,43 dollar waarop analisten hadden gerekend.
Constellation Brand heeft een belang van bijna 38,6 procent in de Canadese cannabiskweker Canopy Growth. De aandelenkoers van Canopy is het afgelopen jaar met 50 procent gestegen en de verwachting is dat cannabiskwekers goed gedijen onder het huidige politieke gesternte in de Verenigde Staten waarbij de Democraten de volledige controle hebben. Het verlies op de deelneming in Canopy is in het afgelopen kwartaal geslonken naar 12,4 miljoen dollar.

Extra inkoop van eigen aandelen

Constellation Brands sloot twee jaar geleden een overeenkomst met wijnhandelaar E&J Gallo voor de verkoop van 30 wijnmerken. Deze deal is afgelopen week afgerond. De Amerikaanse brouwer ontvangt 560 miljoen dollar in contanten en 250 miljoen dollar de komende periode afhankelijk van de omzetresultaten van de verkochte wijnsoorten.

Als gevolg van de goede financiële resultaten en verkoopopbrengst van de afgestoten wijnen heeft Constellation Brands de schulden met 1,2 miljard dollar verlaagd en heeft de directie besloten om een nieuw aandeleninkoopprogramma op te starten van 2 miljard dollar. De cijfers werden op de beurs goed ontvangen. De koers van het aandeel sloot donderdag 2,3 procent hoger.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten