Auteur: Krist Plaizier Datum: 17-10-2019

De verkoop van levensmiddelen blijft stijgen

Vanochtend kwamen Nestlé en Unilever, twee van de grootste levensmiddelenconcerns ter wereld, met een trading update. Bij beide bedrijven werd weer meer verkocht. Zoals gebruikelijk werden alleen omzetcijfers over het derde kwartaal bekend gemaakt. Voor de winstcijfers moeten we wachten op de jaarcijfers begin volgend jaar. Zowel Nestlé als Unilever bevestigde de eerder uitgesproken outlook voor dit jaar. Hieronder zal ik ingaan op de beide bedrijven afzonderlijk. Fintessa belegt voor haar cliënten in Nestlé.

Nestlé beloont aandeelhouders

Nu de reorganisatie van Nestlé grotendeels achter de rug is en het bedrijf weer prima presteert, vindt Nestlé het tijd om de aandeelhouder mee te laten delen in de goede gang van zaken. Natuurlijk heeft de aandeelhouder al kunnen profiteren van een mooie koerswinst van het aandeel. Alleen al dit jaar is het aandeel met zo’n 30% in koers gestegen. En ook het dividendrendement van circa 2,3% is voor Zwitserse begrippen aantrekkelijk. Maar toch meent Nestlé meer te moeten doen voor de aandeelhouder. En daarom kondigde het concern vanochtend aan voor 20 miljard Zwitserse frank aan eigen aandelen in te gaan kopen. De inkoop zal het huidige dividendbeleid niet aantasten. Wel is het mogelijk dat er extra dividend uitgekeerd zal gaan worden. Nestlé neemt de tijd tot en met 2022 en de snelheid van de inkoop zal afhankelijk zijn van de marktomstandigheden. Nestlé heeft ruim voldoende middelen voor de inkoop, onder andere door de verkoop van hun huidverzorgingstak begin deze maand. De verkoop van Nestlé Skin Health leverde ruim 10 miljard Zwitserse frank op. Het belonen van de aandeelhouder zet geen streep door de overnamehonger van het concern. Onder het bewind van CEO Schneider heeft Nestlé meer dan 20 overnames gedaan in de afgelopen drie jaar. Dit zal de komende tijd gewoon door moeten gaan. Nestlé heeft er zelfs een apart team M&A voor gevormd met daarin door de wol geverfde Nestlé-veteranen.

De belangrijkste markt draagt weer bij

De omzet van Nestlé steeg het afgelopen kwartaal autonoom met 3,7% naar 68,37 miljard Zwitserse frank, iets minder dan de 68,74 miljard Zwitserse frank die de analisten gemiddeld voorzagen. Een groot deel daarvan werd gerealiseerd in Nestlé’s belangrijkste en grootste markt, de Verenigde Staten. Hier bedroeg de autonome omzetstijging 4,1%. Vooral de diervoeding deed het goed, maar ook de verkregen licentie van koffieketen Starbucks wierp haar vruchten af. Inmiddels verkoopt Nestlé koffie van Starbucks in 34 landen. De verkoop van water van Perrier en San Pellegrino viel tegen. De aparte waterdivisie zal opgeheven worden en geïntegreerd worden in de drie geografische divisies van het concern.

Nestlé verwacht over het gehele jaar een autonome omzetstijging te realiseren van 3,5%. De winst per aandeel zal stijgen, mede door een operationele marge van minimaal 17,5%. Deze outlook gaf Nestlé al eerder dit jaar vrij en werd vanochtend bevestigd. Het aandeel zit de laatste weken in een licht dalende trend. Daar kwam vanochtend ondanks de prima cijfers geen verandering in.

Ook Unilever realiseert hogere omzet

Ook was- en levensmiddelenconcern Unilever verkocht meer de afgelopen drie maanden, maar voldeed niet aan haar eigen verwachtingen. Het bedrijf waarschuwde al eerder dit jaar dat de groei uit zou komen aan de onderkant van de gewenste langjarige autonome omzetgroei van 3 á 5%. Maar in de afgelopen drie maanden realiseerde Unilever een autonome omzetgroei van slechts 2,9% (€ 13,3 miljard). Opvallend is dat vooral de groei in bepaalde opkomende markten tegenviel bij Unilever. Meestal zijn dit de markten die het juist goed doen. Maar afgelopen kwartaal vielen met name Brazilië en India uit de toon, de overige opkomende markten trokken wel de kar. Dat Brazilië tegenviel is vreemd. De omzetgroei van vorig jaar zou immers makkelijk verslagen moeten kunnen worden. Vorig jaar had de sector namelijk last van massale stakingen van truckers in Brazilië. Voor Nestlé was Brazilië dan ook een outperformer afgelopen kwartaal. Zo niet bij Unilever.

CEO Alan Jope gaf vanochtend aan snel orde op zaken te zullen gaan stellen. En dus houdt Unilever vast aan de eerder uitgesproken outlook voor dit jaar. Dit stelde beleggers gerust. Het aandeel opende hoger vanochtend.