Auteur: Martine Hafkamp Datum: 29-03-2021

Doet ‘ie het of doet ‘ie het niet?

Ineens zijn beleggers volop bezig met de vraag of de AEX wel of niet z’n all time high van zo’n 21 jaar geleden zal breken. Niet lang nadat de Amsterdamse hoofdgraadmeter dat record indertijd neerzette barstte de dotcom bubbel. Het beurssentiment is al een tijd positief. Daardoor lijkt er nog geen correctie op komst, al valt zoiets nooit met zekerheid te zeggen. Toen bestond de AEX echter uit een reeks bedrijven waarvan er een aantal torenhoog was gewaardeerd. De index wordt nu tot nieuwe hoogtes gedreven door ondernemingen die toen niet eens bestonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Adyen, Just Eat Takeaway en Prosus. Daarmee is de AEX nog geen tech-index. Het belang in technologie is meer vergelijkbaar met de S&P 500. Dat er een slordige 30 procent bestaat uit technologiebedrijven is gezien de digitalisering van de wereldeconomie niet verkeerd.

Toch is er wel degelijk een bepaalde vorm van correctie aan de gang. De aandelen van bedrijven met een hoge groei liggen veelal min of meer vlak terwijl de achterblijvers van vorig jaar meer in de spotlights staan. Wat dat betreft is het net een estafette. Waar tech-aandelen vorig jaar de beurskar trokken, heeft nu een aantal waarde-aandelen het stokje overgenomen. Hoe lang dit zal aanhouden is maar de vraag, want volgens ons heeft de technologiesector meer de toekomst dan veel van de corona-achterblijvers die nu met een opleving bezig zijn. Veel tech-aandelen maken nu eenmaal enorm veel winst en groeien exceptioneel. Denk bijvoorbeeld aan Alphabet dat sinds de beursgang in 2004 ieder jaar met 20 procent in omzet is gegroeid. Daar kunnen ondernemingen als Unilever en Royal Dutch Shell niet tegenop. Je betaalt daar als belegger echter wel een prijs voor. Bij dit soort technologieaandelen is het daarom vaak beter om naar de PEG-ratio te kijken. Dat is de koerswinstverhouding afgezet tegen de winstgroei. Dat zegt veel meer. Uiteraard geldt dit alleen voor de snelle groeiers. Zodra de ergste groei eruit is geldt dat minder en wordt de koerswinstverhouding ook reëler.

Microsoft wil overname doen

Volgens de Wall Street Journal wil Microsoft Discord overnemen. Discord is heel populair bij gamers. Het platform werd oorspronkelijk gebouwd om ervoor te zorgen dat gamers met elkaar konden communiceren terwijl zij aan het spelen waren. Inmiddels wordt het ook veel gebruikt als platform waar hele groepen elkaar weten te vinden en via tekst en spraak met elkaar contact kunnen onderhouden. Met de mogelijke overname zou een bedrag van ongeveer 10 miljard dollar gemoeid zijn. Voor Microsoft zou het een logische stap zijn in de strijd om de jongere garde.

De omzet bij de Xbox groeide dankzij de coronapandemie hard, al voor de lancering van de nieuwe generatie Xbox. De nieuwe Xbox consoles bevatten een harde schijf die veel sneller is dan die van de vorige versies, waardoor beelden real time worden aangepast. De beleving wordt daardoor nog levensechter. In Nederland was de nieuwe Xbox al binnen één dag uitverkocht. Het resultaat van schaarste en verslaving, dus wat dat betreft zou de beoogde overname van Discord hier mooi binnen kunnen vallen…

Iets soortgelijks hoopt Microsoft te bereiken met de Xbox Game Pass. Dat is een soort Netflix voor games. Kost een nieuwe game tegenwoordig al snel 70 tot 80 euro, met een Game Pass abonnement kun je voor 10 euro per maand meer dan 100 games spelen. Microsoft richt zich hiermee meer op het bredere publiek dan op de hardcore game fanaat. Men hoopt hiermee bijvoorbeeld ook families met kinderen te bereiken. De meeste games zijn te streamen naar je smartphone, waar tegenwoordig al bijna de helft van de wereldwijde gameomzet wordt behaald.

Om een nog breder publiek te bereiken kondigde Microsoft in september vorig jaar de overname van ZeniMax Media aan voor 7,5 miljard dollar in contanten. Dit is het moederbedrijf van computerspeluitgever Bethesda Softworks. Die heeft misschien niet de nieuwste blockbusters, maar is Netflix ook niet groot geworden door eerst oude tv-series uit te zenden?

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten