Auteur: Krist Plaizier Datum: 01-10-2020

DSM toch overstag

Al sinds enige tijd ontvangt DSM geregeld brieven van activistische aandeelhouders die DSM sommeren om de materialentak te verkopen en zich volledig te richten op de voedingssupplemententak (vitamines en mineralen). Dit begon in 2014 toen Daniel Loeb van hedgefund Third Point zijn eis tot opsplitsing kracht bijzette door een belang van 3 procent te nemen in DSM. Ook dit jaar kwam er weer zo’n brief binnen bij DSM, dit keer van het Britse Oceanwood Capital Management. Maar DSM bleef stug volhouden dat het tweesporenbeleid voldoende kruisbestuiving bood en van een verkoop van de materialentak geen sprake was.

‘Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill al. In het tweede kwartaal daalde de omzet van de materialentak van DSM dankzij de coronacrisis met maar liefst 25 procent, na een daling van 6 procent in 2019. De voedingstak daarentegen, bleef groeien. En dus heeft de coronacrisis blijkbaar de ogen geopend van het concern. Gisteren werd bekend gemaakt dat DSM zijn activiteiten op het gebied van harsen voor coatings (waaronder die voor zonnepanelen) en functionele materialen voor onder meer bekabeling verkocht heeft aan het Duitse Covestro voor 1,6 miljard euro. 
Al sinds 2014 zingt deze naam rond onder beleggers als de meest ideale overnamekandidaat, dus heel verrassend was de keuze voor Covestro niet. Er gingen zelfs geruchten rond dat Covestro een bod zou gaan doen op heel DSM. Maar vooralsnog blijft het bij ongeveer een derde deel van de materialentak (die in zijn geheel weer ongeveer een derde deel is van de totale omzet van DSM). DSM bezweert dat een verkoop van de rest van de materialentak, waaronder de supervezel Dyneema, niet aan de orde is. De tijd zal het leren.

Wat DSM gaat doen met de verkoopopbrengst van zo’n 1,4 miljard euro aan cash, vertelt het concern niet. Aandelen inkopen? Een superdividend? Nieuwe overnames? Misschien, maar verstandiger lijkt het om de opbrengst te gebruiken voor de aflossing van schulden. De schulden (zo’n 2,1 miljard euro) zijn immers fors na de recente overnames van het Deense biotechnologiebedrijf Glycom voor 765 miljoen euro en het Oostenrijkse Erber Group voor 980 miljoen euro. Ratingsbureau Moody’s waarschuwde al eerder dat DSM zijn comfortabele A-rating zou kunnen gaan verliezen bij zoveel schuld. Aflossen is dus het devies.

Enige tijd geleden belegde Fintessa in DSM voor haar klanten, maar wij verkochten het aandeel omdat het fors gewaardeerd was na een mooie rit omhoog. En nog steeds is het aandeel relatief duur, al kwamen er gisteren toch wel de eerste advieswijzigingen van analisten. Wij blijven het aandeel volgen, want DSM heeft met de voedingssupplementendivisie (‘nutrition’) nog veel groeipotentieel. Niet alleen voor de voeding van de mens, maar vooral ook voor diervoeding. Maar met beleggingen in Ecolab, Nestlé en Archer Daniels Midland is de groeimarkt nutrition al voldoende vertegenwoordigd in de portefeuille.

Positieve berichten van Volkswagen

Gisteren hield Volkswagen AG de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Tijdens deze vergadering vertelde CEO Herbert Diess dat de autoverkopen weer sterk aantrekken. Hij verwacht dat dit in het vierde kwartaal verder zal doorzetten. Ook bleef Diess bij de eerder afgegeven outlook dat Volkswagen dit jaar in zwarte cijfers zal gaan afsluiten. Het autoconcern stelde een aantrekkelijk dividend voor van 4,86 euro (3,5 procent) per preferent aandeel, het type aandeel waar Fintessa voor haar klanten in belegt. Dit was eerder 6,56 euro per preferent aandeel (4,7 procent) maar ook Volkswagen houdt liever wat cash in de onderneming achter vanwege de crisis. Maar wat in het vat zit verzuurt niet, zo belooft Diess. De niet uitgekeerde 855 miljoen euro wordt apart gezet en komt wellicht later alsnog naar de aandeelhouder. Volkswagen is immers solvabel genoeg.

De autoverkopen van het concern lagen in september hoger dan een jaar geleden. Dit valt natuurlijk deels te verklaren omdat eerder dit jaar de verkoop helemaal stil heeft gelegen vanwege de coronacrisis. Fabrieken en autodealers waren gesloten. Nu er weer geproduceerd en verkocht wordt, is er inhaalvraag ontstaan. Toch liggen de verkopen over de eerste 8 maanden nog 21 procent lager dan die van vorig jaar. In China echter, de grootste markt van Volkswagen, gaan de zaken als vanouds. Van elke 5 auto’s die daar verkocht worden, is er ééntje van de Volkswagen Groep. Van de diverse merken van de Groep doet Audi het het beste. Vooral de elektrische varianten (E-tron) doen het erg goed. Zo goed, dat Volkswagen verwacht dat de verkoop van het aantal Audi’s in China die van het vorige jaar, toen er nog geen sprake was van corona, te overtreffen. Ook in Noorwegen gaat de verkoop prima en is dit het meest verkochte autotype. In Europa is het de best verkochte elektrische SUV van dit jaar. Tesla moet gaan oppassen!

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten