Auteur: Jan Bouius Datum: 02-10-2020

Eerst schieten, dan vragen stellen

De schrik sloeg beleggers vanochtend om het hart toen president Trump via Twitter bekendmaakte dat hij en zijn vrouw positief zijn getest op Covid-19. Zoals zo vaak op de beurs was het een kwestie van eerst schieten en daarna pas vragen stellen. In een eerste ‘paniek’ reactie zag je dan ook prompt de beurzen in Azië en de futures in de Verenigde Staten dalen. Het verklaart de negatieve opening in Europa. Daarnaast zag je de traditionele vluchthavens als de dollar, goud en staatspapier in waarde stijgen. Echt doordacht lijkt het allemaal niet. Impact op de bedrijfswinsten zal dit voorlopig niet hebben en de politieke onrust en besluiteloosheid waar men nu klaarblijkelijk voor vreest, vierde in aanloop naar de presidentsverkiezingen toch al hoogtij. Wat dat betreft is het business-as-usual, zeker omdat Trump meldt zich niet ziek te voelen en zijn normale werkzaamheden vanuit quarantaine te kunnen vervullen.

Het blijft hoogst onzeker of er nog voor de verkiezingen een coronasteunpakket komt in de Verenigde Staten. Het Huis van Afgevaardigden, waar de Democraten de meerderheid hebben, mag dan wel een pakket maatregelen ter grootte van 2,2 biljoen dollar hebben goedgekeurd, maar de kans is klein dat het uiteindelijk wordt goedgekeurd in de Senaat waar de Republikeinen de meerderheid hebben. Deze laatsten willen niet verder gaan dan 1,6 biljoen dollar. Het is voor Joe Sixpack te hopen dat de verkiezingen een duidelijke winnaar opleveren zodat er weer geregeerd en gestimuleerd kan worden.

Besmettingsgraad Covid-19 onder werknemers Amazon valt mee

Iets eerder, nadat president Trump liet weten besmet te zijn met het coronavirus, maakte Amazon bekend dat er bij hen tussen 1 maart en 19 september in totaal 19.816 medewerkers besmet zijn geraakt met het coronavirus of daar in ieder geval het vermoeden van hebben. Dat lijkt schrikbarend veel, maar het is ‘slechts’ 1,44 procent van het totale personeelsbestand van 1.372.000 werknemers. Amazon heeft dit onderzoek verricht nadat men er eerder dit jaar door onder andere de vakbonden van werd beticht medewerkers in gevaar te brengen door de magazijnen open te houden tijdens de pandemie. Met deze uitkomst kan Amazon in ieder geval aantonen dat er alles aan gedaan wordt om medewerkers zo veilig mogelijk met elkaar te laten werken. Volgens Amazon zouden 33.952 werknemers het virus hebben opgelopen als het besmettingspercentage gelijk was aan dat onder de algehele bevolking, rekening houdend met de leeftijd en geografie van de werknemers. Zo bezien doet Amazon het goed met een besmettingsgraad die 42 procent lager is dan het gemiddelde. Niet dat het overigens nu op zijn lauweren kan rusten. Amazon blijft zijn interne testcapaciteit uitbreiden naar 50.000 testen per dag eind deze maand. Mogelijke brandhaarden moeten daarmee zo snel mogelijk worden gedetecteerd en de kiem in gesmoord. Met die testcapaciteit zou het elke werknemer minimaal een keer in de maand op Covid-19 kunnen testen. Wel zo praktisch met het verkoudheids- en griepseizoen in aantocht.

Constellation Brands in prik

De Amerikaanse bierbrouwer Constellation Brands, onder andere bekend van het Corona biertje, publiceerde gisteren iets beter dan verwachte kwartaalresultaten. Ten opzichte van een jaar geleden daalde de omzet met 4 procent naar 2,26 miljard dollar, waar de consensus op 2,19 miljard dollar lag. De nettowinst kwam uit op 512,1 miljoen dollar, ofwel 2,62 dollar per aandeel. Hier hadden de analisten op 2,51 dollar gerekend. Meevallende cijfers, maar toch daalde de koers met 2,58 procent. Enerzijds bezit van de zaak, anderzijds durft het bedrijf in deze tijd geen outlook af te geven en moest het (wederom) 31 miljoen dollar afschrijven op de investering in cannabisproducent Canopy Growth.

Lichtpunt was het onlangs gelanceerde Corona Hard Seltzer. Ondanks dat het bedrijf te midden van de pandemie niet alle gebruikelijke promoties die horen bij een nieuwe productlancering kon uitvoeren, is het toch één van de meest succesvolle introducties uit de geschiedenis van Constellation Brands geworden. Het is intussen al de nummer 4 onder alle hard seltzers en dat smaakt naar meer!

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten