Auteur: Joop van de Groep Datum: 23-09-2020

Game Set and Match

Afgelopen nacht begon de jaarlijks aandeelhoudersvergadering van Tesla, opgevolgd door het langverwachte event Battery Day 2020.

Tesla verwacht dit jaar tot 40 procent te kunnen groeien in de productie en verkoop van auto’s waardoor de jaarwinst significant gaat stijgen. Dit betekent dat de autobouwer vooralsnog weinig last heeft van de coronacrisis.

In aanloop naar de Battery Day verwachtten beleggers baanberekend nieuws te horen over de opslagcapaciteit van de nieuwe generatie batterijen. Maar Elon Musk temperde op Twitter enigszins de verwachtingen door te benadrukken dat het een enorme uitdaging wordt om zelf in grote aantallen de nieuwe generatie batterijen te produceren. Eén van de belangrijkste doelstellingen van Tesla is het halveren van de prijs per kilowattuur. Om dit te realiseren wordt er onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwe materialen en het optimaliseren van de productieprocessen in de in aanbouw zijnde batterijenfabriek in Californië. Elon Musk deed alvast een oproep aan de mijnbouwers om meer nikkel te delven en stelde de delvers een megacontract in het vooruitzicht onder de voorwaarde dat nikkel efficiënt en klimaatneutraal geproduceerd gaat worden.

Een andere belangrijke doelstelling van Tesla is het behoud van de technologische voorsprong. Het is Musk’s streven een compacte, volledig elektrische en autonome auto te produceren voor een bedrag van 25.000 dollar. Wanneer we deze Tesla mogen verwachten, is niet bekend gemaakt. Deze ontwikkelingen zorgen er wel voor dat de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische motoren sneller gaat verlopen. Dit betekent dat de toekomst voor elektrische auto’s er aanzienlijk rooskleuriger uit komt te zien. Beleggers zetten derhalve de aandelen van de Europese autobouwers flink hoger. De aandelen van Volkswagen stegen ruim 2,5 procent in de ochtendhandel.

Nike

Gisteravond nabeurs kwam Nike met de eerstekwartaalcijfers van zijn gebroken boekjaar dat eindigde op 31 augustus. De omzet daalde slechts met één procent op jaarbasis. Deze daling is voornamelijk toe te schrijven aan de verkopen vanuit de fysieke winkels. Na de heropening blijven de bezoekersaantallen en verkoopcijfers achter bij de situatie zoals dat was voor het uitbreken van het coronavirus. Wat tot de verbeelding sprak was de enorme stijging van de totale online verkopen met 82% op de eigen webshop en andere online aanbieders van Nike producten.

Door de enorme stijging van de online verkopen daalden de gemiddelde kosten per verkocht product. Bovendien bespaarde Nike op de marketingkosten omdat veel grote toernooien en wedstrijden wegens corona werden geannuleerd of uitgesteld. Hierdoor steeg de winst met 11 procent naar 0,95 dollar per aandeel. Dit is meer dan twee keer zo hoog dan waarop analisten hadden gerekend.

Voor topman John Donahoe is de sterke groei van de online verkopen een opsteker. Hij wil zich meer gaan richten op de eigen webwinkel en minder op de fysieke winkels waardoor verdere kostenbesparingen kunnen worden doorgevoerd. De beter dan verwachte omzet, winst en outlook van Nike zorgde ervoor dat het aandeel nabeurs 13% hoger noteerde. Dit betekent dat het aandeel vandaag nieuwe recordstanden op de borden gaat zetten.

Het aandeel Adidas noteerde ruim 5,5% hoger en profiteerde derhalve van de Game, Set and Match resultaten van concurrent Nike.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten