Auteur: Joop van de Groep       Datum: 29-07-2022

Geen daling advertentie-inkomsten bij Amazon

Vorige week vrijdag raakte Snap, het moederbedrijf van de app Snapchat, meer dan een derde aan beurswaarde kwijt. Het social media bedrijf voor video- en fotoberichten leed meer verlies dan waarop was gerekend. De omzetgroei was de laagste sinds de beursintroductie in 2017. Snap gaf als voornaamste reden voor de tegenvallende cijfers aan dat grote bedrijven hun budgetten voor advertenties verlagen, vanwege de economische onzekerheden. Dit zou een voorbode kunnen zijn van tegenvallende resultaten bij andere social media bedrijven die voor hun inkomsten ook afhankelijk zijn van adverteerders. De aandelen van Meta, moederbedrijf van Facebook, en het digitale prikbord Pinterest stonden sterk onder druk. Ook de aandelen van Alphabet (Google-moeder) en Amazon daalden respectievelijk 8 en 6,5 procent in aanloop naar de kwartaalcijfers.

Amazon

Gisteravond na sluiting van de aandelenbeurzen op Wall Street rapporteerde Amazon de tweede kwartaalcijfers. De omzet groeide in het afgelopen kwartaal met 7 procent naar 121,23 miljard dollar, terwijl er maar 119,09 miljard dollar werd verwacht. Een jaar geleden profiteerde Amazon’s  e-commerce business nog van de sterk gestegen online verkopen als gevolg van de coronamaatregelen. De online verkopen zijn het afgelopen kwartaal gelijk gebleven zonder rekening te houden met valuta effecten. In dollars is de omzet zelfs met 4 procent gedaald. De omzet van de fysieke winkels liet juist een stijging van 12 procent zien op jaarbasis. Van de onlineverkopen komt inmiddels 57 procent voor rekening van derde partijen. Dit is het hoogste percentage ooit. Derde partijen die gebruik maken van de platforms van Amazon betalen hiervoor een fee. De opbrengsten liggen met 3,3 miljard dollar aan de bovenkant van de verwachtingen. De prestaties van Amazon Web Services blijven onverminderd sterk. De inkomsten uit de clouddienstverlening stegen boven verwachting met 33 procent op jaarbasis naar 19,74 miljard dollar. Van alle omzetcijfers kwam de grootste positieve verrassing van de advertentie-inkomsten. In tegenstelling tot Facebook, die voor het eerst in zijn bestaan een daling van de inkomsten meldde, stegen de advertentie-inkomsten bij Amazon met maar liefst 18 procent.

Winst

De winstgevendheid van Amazon staat wel onder druk. Onder aan de streep kwam het verlies uit op 2 miljard dollar. Tijdens de pandemie moest Amazon enorm investeren in mankracht en opslagcapaciteit om aan de exponentieel gestegen vraag te kunnen voldoen. Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld. Een jaar later kampt Amazon met overcapaciteit. Het afgelopen kwartaal liep het personeelsbestand terug met 99.000 naar 1.520.000. Amazon heeft een afschrijving gedaan van 3,9 miljard dollar op zijn belang in de elektrische voertuigmaker Rivian. Het aandeel Rivian is in het tweede kwartaal met 49 procent gedaald. De totale afschrijving dit jaar bedraagt al 11,5 miljard dollar.

Outlook

In reactie op de gestegen kosten verhoogde Amazon de prijzen van de Prime-abonnementen met ingang van maart jongstleden in de Verenigde Staten met 12 procent. Per 15 september aanstaande worden de tarieven van de bezorg- en streamdiensten in Europa met 43 procent verhoogd. Dit is de eerste prijsverhoging in Europa sinds 2014. Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet te behalen van 125 tot 130 miljard dollar. Dit komt neer op een groei van 13 à 17 procent. Hierbij wordt rekening gehouden met een kleine 4 procent nadelige wisselkoerseffecten. Amazon verwacht in het derde kwartaal weer zwarte cijfers te schrijven. De winstprognose ligt tussen de nul en 3,5 miljard dollar.

De sterker dan verwachte prestaties van Amazon in het afgelopen kwartaal worden enthousiast ontvangen. Het aandeel Amazon opent vanmiddag naar verwachting ruim 12 procent hoger op Wall Street.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten