Auteur: Jan Bouius  Datum: 26-07-2023

Grote investeringen wegen op de koers van het aandeel Microsoft

Microsoft presenteerde gisteravond nabeurs de vierde kwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2023. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de omzet met 8 procent naar 56,2 miljard dollar. Tegen constante wisselkoersen (de negatieve valuta-impact was 755 miljoen dollar) steeg de omzet met 10 procent. De daarop behaalde nettowinst steeg met 20 procent tot 20,1 miljard dollar, ofwel 2,69 dollar per aandeel. Zowel de omzet als de winst waren beter dan verwacht. De consensus onder de analisten lag op een omzet van 55,5 miljard dollar en een winst per aandeel van 2,55 dollar. Over het gehele boekjaar 2023 bedroeg de omzet 211,9 miljard dollar en de nettowinst 73,3 miljard dollar.

De omzet van de Intelligent Cloud steeg de afgelopen maanden met 15 procent tot 24 miljard dollar, 200 miljoen dollar meer dan consensus. De omzet van paradepaardje Azure, dat binnen deze afdeling gehuisvest is, steeg met 26 procent. Volgens sommige analisten was dat ietwat teleurstellend, maar dat komt volgens Microsoft omdat klanten momenteel iets meer op de kosten letten en de uitgaven aan datacenters optimaliseren.

De echte tegenvaller waarop de koers nabeurs 4 procent daalde zat in de gestegen kapitaaluitgaven. Op kwartaalbasis namen die toe van 7,8 miljard dollar tot 10,7 miljard dollar en deze zullen de komende kwartalen verder stijgen. Microsoft zet vol in op Artificiële Intelligentie (AI) en dat vergt de nodige investeringen. Niet alleen moeten er datacenters worden gebouwd, maar ook de AI-chips van Nvidia zijn schaars en duur. De kost gaat in deze voor de baat uit. Niet alleen wil Microsoft met z’n cloud een host zijn voor allerlei AI ontwikkelaars en aanbieders (denk aan het ‘gratis’ Llama 2 van Meta), ook wil het concern zelf AI integreren in alle eigen producten. Zo is Copilot 365 geïntroduceerd voor programma’s als Word, Excel en Outlook in Microsoft 365. Dit moet over een jaar groots worden uitgerold en wie er gebruik van wil maken moet daar 30 dollar in de maand extra voor betalen. Ondanks de te verwachten stijging van de kosten denkt de financieel directeur wel dat de winstmarges het komend jaar licht zullen stijgen. Dat was blijkbaar niet voldoende om beleggers in reactie op de cijfers tevreden te stemmen.

Advertentie inkomsten Alphabet trekken aan

De cijfers van Alphabet, het moederbedrijf boven Google en YouTube, wist de verwachtingen ruimschoots te overtreffen. Waar het bedrijf begin dit jaar de plank nog missloeg met de overhaaste introductie van AI-chatbot Bard en beleggers bang waren dat AI-chatbots een bedreiging zouden vormen voor Alphabets’s advertentie inkomsten, zijn er intussen genoeg positieve ontwikkelingen om enthousiast over te zijn. Nabeurs steeg het aandeel met maar liefst 7 procent.

Zo zag Alphabet de omzet het afgelopen kwartaal met 7 procent op jaarbasis toenemen tot 74,6 miljard dollar. Dat was bijna 4 miljard dollar hoger dan verwacht. De advertentie-inkomsten van het hart van de onderneming ‘Search’ stegen met 4,76 procent naar 42,6 miljard dollar en die van YouTube met 4,43 procent naar 7,6 miljard. De omzet van Google Cloud steeg een fraaie 27,96 procent naar 8,03 miljard dollar. Belangrijker nog, Google Cloud wist voor het tweede kwartaal op rij winst te behalen. Size does matter. Waar deze divisie vorig jaar nog een verlies draaide van 590 miljoen dollar, behaalde het nu een winst van 395 miljoen dollar. Een verdubbeling ten opzichte van de winst in het eerste kwartaal.

De op deze meevallende omzetcijfers behaalde nettowinst steeg met 14,8 procent tot 18,4 miljard dollar. Per aandeel is dat een toename van 19 procent tot 1,44 dollar. Alphabet behaalde niet alleen meer inkomsten, maar het sneed ook in de kosten. Zo stonden er eind juni al 9.000 medewerkers minder op de loonlijst dan eind maart. Daarnaast heeft Alphabet sinds 1 januari nieuwe afschrijvingsregels geïntroduceerd. Aangeschafte apparatuur gaat langer mee dan gedacht. Schreef het concern voorheen de servers en netwerkapparatuur in vier jaar af, tegenwoordig wordt dat in zes jaar. gedaan Dat scheelt het bedrijf al snel een miljard per kwartaal aan afschrijvingen, wat de nettowinst met 750 miljoen dollar doet stijgen. Wie weet ook een goed idee voor Microsoft, hoewel analisten zich hierdoor natuurlijk niet om de tuin zullen laten leiden...

 

 

 

 

 

 

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten