Auteur: Krist Plaizier Datum: 10-10-2019

Het cijferseizoen is begonnen

Gisteravond nabeurs kwam het grootste luxewarenconcern ter wereld, Louis Vuitton Moët Hennessy oftewel LVMH, met de trading update over het derde kwartaal. En vanochtend kwam geur- en smaakstoffenfabrikant Givaudan met de derdekwartaalcijfers. Beide maakten alleen omzetcijfers bekend. Ik zal beide hieronder bespreken waarbij ik moet opmerken dat Fintessa een positie in Givaudan heeft voor haar cliënten.

LVMH heeft geen last van de onrust in Hongkong

Voor een luxewarenconcern is Hongkong één van de belangrijkste markten ter wereld. In het eerste halfjaar kwam bij LVMH 6% van alle verkopen wereldwijd uit deze ene stad. Dan helpt het niet dat (Chinese) toeristen weggejaagd worden door enorme protesten tegen de overheid. Het bureau van de statistiek uit Hongkong maakte vorige week bekend dat de winkelbestedingen in augustus met 23% zijn gedaald. In diezelfde maand waren er 40% minder toeristen in Hongkong ten opzichte van een jaar eerder. Een deel van de (Chinese) toeristen maakt een vervangende reis naar Macau, maar daar wordt het geld toch vooral uitgegeven in de casino’s en niet aan schoenen, tasjes en parfums.

Toch lukte het LVMH om de omzet fors te laten groeien. De mindere omzet in Hongkong werd opgevangen door groei in de Verenigde Staten (onder andere met cognac van Hennessy), Europa en elders in Azië (vooral in Beijing). Met name mode (Dior) en lederwaren (tassen van Louis Vuitton) werden meer verkocht. Het merk Christian Dior profiteerde vooral van de komst van een nieuwe directeur voor de mannenmode, Kim Jones. Louis Vuitton profiteerde van de creatieve adviezen van Kanye West en designer Virgil Adloh met het merk ‘Off-White streetwear’. De omzet in het derde kwartaal steeg met 17% (autonoom 11%) naar 13,32 miljard euro. Dit was meer dan de 12,81 miljard euro die analisten gemiddeld voorzagen.

De aandelen LVMH waren dit jaar al met zo’n 38% gestegen, maar beleggers vonden dit nog niet genoeg. Kort na de opening ging het aandeel ruim 4% hoger.

Givaudan voldoet niet aan de verwachtingen

Ondanks dat de omzetgroei van de Zwitserse geur- en smaakstoffenproducent Givaudan onder de verwachtingen van de analisten uitkwam, opende het aandeel wel hoger vanochtend. Beleggers waren enthousiast vanwege de positieve outlook die het bedrijf bevestigde. Givaudan verwacht dat de omzet dit jaar en de volgende jaren met 4 á 5% per jaar zal gaan groeien. Hiermee zou Givadaun de gemiddelde verwachte groei van de wereldmarkt verslaan. De vrije cashflow zal 12 á 17% van de omzet bedragen. Daarmee kan het huidige dividendbeleid, met een rendement van 2,2%, gecontinueerd worden.

Over de eerste negen maanden van 2019 steeg de omzet autonoom met 6,4% naar 4,7 miljard Zwitserse frank. Inclusief acquisities en het valutaresultaat bedroeg de groei 14,5%. Enkel in het derde kwartaal werd er voor 1,57 miljard Zwitserse frank verkocht, waar analisten gemiddeld 1,59 miljard Zwitserse frank verwachtten. In de eerste negen maanden verkocht de smaakdivisie voor 2,58 miljard Zwitserse frank, autonoom 4,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De geurstoffendivisie zette 2,09 miljard Zwitserse frank om, een autonome plus van 8,5%. De omzet kon stijgen doordat het bedrijf in staat was om de hogere grondstofkosten door te berekenen in de prijzen. Dit is vrij eenvoudig omdat een geur- of smaakstof meestal maar een heel klein gedeelte uitmaakt van de kostprijs van een eindproduct. Bij de smaakdivisie is er de laatste tijd een sterke vraag naar vleessmaken voor vleesvervangers. Zeg maar de sojaburger met hamburgersmaak inclusief bacon. Givaudan verwacht dat dit nieuwe product een sterke groeimarkt zal blijven.