Auteur: Jan Bouius Datum: 10-02-2021

Katsjing! dankzij fraaie deelnemingen?

Wie naar de samenstelling van de AEX kijkt, ziet tussen al die namen één maaltijdbezorger staan; Just Eat Takeaway. In Nederland heeft dat bedrijf vooral naam gemaakt met Thuisbezorgd.nl. Maar indirect staan er twee maaltijdbezorgers genoteerd. Investeringsmaatschappij Prosus heeft namelijk naast het alom geroemde belang van 31 procent in het Chinese Tencent nog veel andere deelnemingen. Zo investeert het op grote schaal in online maaltijdbezorgers als iFood (Latijns-Amerika), Swiggy (marktleider in India) en Delivery Hero (wereldspeler). Deze laatste staat op de DAX genoteerd en is qua beurswaarde ongeveer twee keer zo groot als Just Eat Takeaway. Prosus bezit 20 procent van de aandelen.

Vanochtend publiceerde Delivery Hero de voorlopige jaarcijfers 2020 en die kwamen aan de bovenkant van de verwachtingen uit. Over geheel 2020 zag het concern het aantal bestellingen met 96 procent stijgen tot 1,3 miljard euro. De totale bruto-omzet steeg daarbij met 66 procent tot 12,4 miljard euro, waarvan 2,8 miljard euro in de zakken van Delivery Hero stroomde, een stijging van 95 procent. De operationele winstmarge daarop kwam uit op -/-16 procent. Winst maken is er wat dat betreft nog niet bij, maar dat is ook (nog) niet iets wat beleggers al verwachten. Voor het komend jaar blijft de topman positief. De koers van Delivery Hero stijgt deze morgen lichtjes bij een vlakke DAX, maar die is in nog geen 14 maanden tijd al verdubbeld. Het aandeel krijgt er in de ochtendhandel 0,8 procent bij.

Allermooiste jaar ooit

Van investeringsmaatschappij HAL Trust kregen beleggers de cijfers van hun deelneming (49 procent) online retailer Coolblue voorgeschoteld. Deze webwinkel heeft vorig jaar de kaap van 2 miljard euro omzet gerond. Daarmee steeg deze met meer dan 33 procent. De operationele winst steeg daarbij met 137 procent van 48 miljoen euro naar 114 miljoen euro. De goede gang van zaken is niet alleen te danken aan de extra online shoppers. De retailer boorde daarnaast ook nieuwe markten aan. Zo kun je bij het huidige Coolblue ook terecht voor de aanschaf en installatie van een laadpaal. Daarnaast heeft de onderneming veel thuiswerkplekken ingericht. Het feest is hiermee nog niet voorbij, want volgens oprichter Pieter Zwart gaat het lopende jaar gewoon weer het allermooiste jaar ooit worden.

Ander positief nieuws voor HAL verscheen eerder deze week. Afgelopen maandag heeft EssilorLuxottica een voorstel ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten om de overname van GrandVision goedgekeurd te krijgen. Zo wil het onder andere zijn optiekketens in drie Europese landen verkopen. Nadat het er eerder op leek dat EssilorLuxottica onder de deal uit wilde komen, lijkt het nu toch een goede afloop te krijgen.

Feeling high

Sinds Joe Biden de Amerikaanse verkiezingen heeft gewonnen verkeren de beursgenoteerde wietaandelen in hemelse sferen. En daar plukt de Amerikaanse drankenproducent Constellation Brands nu eindelijk de vruchten van. Tot nu toe had het nog niet veel profijt van zijn belang van 38 procent in de Canadese cannabisproducent Canopy Growth, maar daar lijkt nu verandering in te komen.

Gisteren publiceerde Canopy Growth veel beter dan verwachte kwartaalresultaten. De omzet kwam uit op een recordniveau van 153 miljoen Canadese dollar. De verkoop van cannabis nam daarbij toe met 9 procent tot 99 miljoen Canadese dollar, maar die van de overige producten waaronder cannabisdrankjes (waar het Canopy Growth om gaat) stegen met meer dan 60 procent tot 53,7 miljoen Canadese dollar. Het verlies per aandeel dikte flink aan naar 2,43 Canadese dollar, maar dat mocht de pret niet drukken. Het aandeel steeg met maar liefst 11,9 procent en staat vanaf begin dit jaar al 99 procent hoger. Constellation Brands, dat in tegenstelling tot Heineken wel een fantastische omzetgroei boekt met de biermerken Corona en Modela, kreeg hier gisteren een mooie rugwind van en steeg met 2,26 procent tot recordhoogte.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten