Auteur: Krist Plaizier Datum: 17-09-2020

Mixed feelings bij rentebesluit Fed

Tijdens de Jackson Hole-conferentie voor centrale banken drie weken geleden, maakte de Amerikaanse centrale bank een nieuwe strategie bekend. Voorzitter Jerome Powell vertelde dat de werkgelegenheid voortaan voorgaat op een stabiel prijsniveau. De inflatie mag van nu af aan best een beetje oplopen tot boven de doelstelling van 2 procent als dat ten goede komt aan de groei van de werkgelegenheid. Hierdoor zou de rente voor langere tijd laag kunnen blijven. De afgelopen twee dagen hield het beleidscomité van de Fed de eerste periodieke beleidsvergadering sinds deze onthulling. Beleggers keken hiernaar uit. Dit was immers de eerste mogelijkheid waarbij de Fed de nieuwe strategie zou kunnen kwantificeren. Hoelang blijft de rente dan laag?

Gisteravond kwam het antwoord. De Federal Reserve verwacht de eerste drie jaar de rente niet te verhogen. Dit betekent dat de Amerikaanse korte rente nog zeker tot 2023 dicht bij 0 procent blijft. De financiële markten bleken tevreden met deze uitspraak, gezien de oplopende aandelenkoersen. Dit kwam ook omdat de Fed aangaf door te zullen gaan met het opkopen van minimaal 120 miljard dollar per maand om de economie te ondersteunen. Maar later tijdens de persconferentie zakten de koersen toch weer weg, met de technologiefondsen voorop. De Dow wist nog lichtjes in de plus te sluiten, maar de NASDAQ sloot 1,5 procent lager. Ook de S&P500 sloot lager. Dit kwam doordat Powell aangaf dat er veel meer budgettaire steun nodig zal zijn om de gevolgen van de coronapandemie te bestrijden. Ook verwacht hij dat het nog de nodige tijd zal vergen eer de economie zal herstellen.

Toch is de Amerikaanse centrale bank positiever gestemd over de economie dan enkele maanden geleden. Waar er toen nog een krimp van de economie in 2020 werd verwacht van 5,5 à 7,6 procent, was dit gisteravond nog ‘slechts’ 3 à 4 procent. Ook de werkgelegenheid blijft zich beter dan verwacht ontwikkelen. De Fed verwacht dat de werkloosheid in het vierde kwartaal gedaald zal zijn tot 7,6 procent. Eerder was dit nog 9,3 procent. In 2021 zal de werkloosheid verder dalen naar zo’n 6 procent en in 2022 naar maximaal 5 procent. Mocht dit zo uitkomen, dan wordt het daarna toch echt tijd voor een renteverhoging.

Neemt Volkswagen een belang in autoverhuurder Sixt?

Deze maand is Volkswagen begonnen met de promotie en verkoop van de volledig elektrische auto ID.3. Later dit jaar volgt ook het grotere broertje ID.4. Naast de verkoop aan particulieren, in Duitsland gesteund met subsidie voor volledig elektrische auto’s, zijn er natuurlijk ook andere grote afnemers om de beoogde opvolger van de succesvolle Golf aan te slijten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leasemaatschappijen. Als gevolg van de stilgelegde productie tijdens de lockdowns eerder dit jaar, lopen deze vreselijk achter met de vervanging van auto’s waarvan de leasetermijn is verstreken. Vervanging was eenvoudigweg niet mogelijk omdat er geen auto’s geproduceerd werden. CEO Tex Gunning van Leaseplan vertelde deze week op radiostation BNR dat leasemaatschappijen wereldwijd zo’n 300.000 auto’s achterlopen op de vervanging van uit de lease gelopen auto’s.

Een derde grote afnemer zijn de autoverhuurbedrijven. De deeleconomie blijft groeien en steeds meer mensen huren een auto wanneer ze deze nodig hebben in plaats van er zelf één te bezitten. Daarom kijkt Volkswagen actief naar een mogelijke deelname in een autoverhuurbedrijf. Eerder ging het gerucht dat men (weer) autoverhuurder Europcar zou kopen. Dit bedrijf was immers al eerder onderdeel van het VW-concern. Maar gisteren schreef het Duitse zakentijdschrift Manager Magazin dat er gespreken gaande zijn tussen Volkswagen en het Duitse Sixt, de grootste autoverhuurder in Duitsland.

Autoverhuurder Sixt, ook in Nederland actief, is nog voor 58 procent eigendom van de familie Sixt en heeft de 76-jarige Erich Sixt als CEO. De familie zou gezegd hebben geen bezwaar te hebben tegen nog een andere grootaandeelhouder. Het idee zou zijn dat het VW-concern voor 15 procent zou gaan deelnemen in de autoverhuurder, deels in gewone aandelen en deels in preferente aandelen. Sixt houdt zich naast de autoverhuur ook bezig met deelauto’s. Eerder had Sixt op het gebied van deelauto’s een joint venture (Drive Now) met BMW. Maar deze samenwerking werd in 2018 beëindigd. BMW verkocht zijn deel voor 200 miljoen euro aan Sixt. Een poging tot samenwerking met Audi (ook van het VW-concern) in 2019 mislukte nog, maar nu lijkt Volkswagen toch toe te happen. Op de Duitse beurs stegen gisteren de gewone aandelen Sixt met 4,61 procent en de prefs met 5,95 procent op de geruchten. Desgevraagd wilde Volkswagen niet ingaan op de geruchten. De marktkapitalisatie van Sixt bedraagt vandaag zo’n 3,4 miljard euro.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten