Auteur: Joop van de Groep Datum: 19-02-2021

Moeder aller short squeezes

Gisteren meldde het Duitse zakenblad Manager Magazin op basis van ingewijden dat Volkswagen, het moederbedrijf van onder andere autofabrikant Porsche, overweegt om de iconische sportwagenbouwer naar de beurs te brengen. Naar verluidt zou het gaan om een kwart van de aandelen met een geschatte waarde van 20 tot 25 miljard euro. Geen slechte investering van Volkswagen want in 2012 werd voor het resterende belang in Porsche zijnde 50,1 procent gekocht voor 4,46 miljard euro. 
Op de aandelenbeurs in Frankfurt werd er positief gereageerd op het nieuws. De aandelen Volkswagen stegen met 4 procent naar ruim 169 euro, de hoogste koers sinds februari 2020.

Home of the ID

Volkswagen ontwikkelt naar verwachting na 2025 geen auto’s meer met een verbrandingsmotor en schakelt daarna geheel over op de productie van elektrische voertuigen. Er is dus haast geboden bij de investeringen in nieuwe productiecapaciteit voor elektrische auto’s. De tot de verbeelding sprekende “Glazen Fabriek” in Dresden is omgebouwd tot het nieuwe “Home of the ID”. Inmiddels zijn er vier Volkswagenfabrieken omgebouwd om elektrische auto’s te kunnen produceren. De jaarlijkse productiecapaciteit van deze vier fabrieken ligt op ruim 900.000 auto’s.
De ambitieuze plannen van Volkswagen gaan in de papieren lopen. Eén van de opties om aan het benodigde investeringskapitaal te komen is een aparte beursgang van Porsche.

Astronomisch

Overigens bestaat er al sinds 2007 een notering van het aandeel Porsche Automobil Holding SE op de beurs van Frankfurt. Deze Holding heeft een belang van meer dan 50 procent in Volkswagen. Dit is een uitvloeisel van de machtsstrijd om de zeggenschap over het Volkswagenconcern.
Toen in 2008 bekend werd dat Porsche het belang in Volkswagen verder wilde uitbreiden, steeg in korte tijd de koers van het aandeel astronomisch tot boven de 1.000 euro. Volkswagen was op dat moment meer waard dan alle Europese en Amerikaanse autofabrikanten bij elkaar.

De “Reddit-achtige” taferelen waren overigens destijds ook debet aan de enorme koersstijging van het aandeel Volkswagen. Reddit-beleggers jutten elkaar op via social-media om slecht presterende bedrijven te kopen om daarmee een zogenaamde short squeeze te veroorzaken. Hedgefondsen worden als gevolg van oplopende verliezen gedwongen om geleende aandelen terug te kopen. In 2008 speculeerden hedgefondsen op een daling van het aandeel Volkswagen. Maar door de plannen van Porsche wilde niemand van zijn aandelen af met al gevolg de “moeder aller short squeezes”. Hedgefondsen verloren gezamenlijk in vier dagen tijd ongeveer 30 miljard euro.

Oververhitting

In Duitsland neemt de autosector een kwart van de industriële activiteiten voor zijn rekening. De enorme investeringen die nodig zijn om elektrische auto’s te produceren, zijn terug te zien in een verdere stijging van de inkoopmanagersindex van 57,1 naar 60,6. Het hoogste niveau in drie jaar tijd. Fabrieken kampen met recordvertragingen bij de levering van onderdelen zoals bijvoorbeeld chips. Daarnaast is er ook sprake van een tekort aan grondstoffen en vervoerscapaciteit. 

Het begint erop te lijken dat door de ongekende economische steunmaatregelen hier en daar verschijnselen van oververhitting waarneembaar zijn.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten