Auteur: Jan Bouius Datum: 17-02-2021

Rio Tinto vaart wel bij Chinese vraag

De Australische mijnbouwer Rio Tinto, ’s werelds grootste ijzerertsproducent, heeft vorig jaar een hoger winst behaald dan verwacht. De nettowinst, zonder eenmalige posten, steeg met maar liefst 20 procent tot 12,4 miljard dollar. Het hoogste niveau in negen jaar en 500 miljoen dollar boven consensus.

De klinkende resultaten zijn te danken aan de sterke vraag van Chinese staalfabrikanten en een zwakke ijzerertsproductie van concurrent Vale in Brazilië. Hierdoor stegen de ijzerertsprijzen in 2020 met ongeveer 70 procent.

Voor ‘gekke’ dingen, als te dure overnames, zoals we in het verleden nogal eens in goede tijden zagen gebeuren, hebben aandeelhouders niets te vrezen. Het merendeel van de winst, namelijk 72 procent ofwel 9 miljard dollar, zal Rio Tinto uitkeren aan de aandeelhouders. Dat is het hoogste dividend uit de historie van de onderneming. Op een beurswaarde van 148 miljard dollar ligt het dividendrendement daarmee rond 6 procent. Daarbovenop heeft de onderneming een sterke balans. Eind 2020 bedroeg de netto schuld slechts 664 miljoen dollar. Dat is 3 miljard dollar minder dan het jaar daarvoor.

Beleggers reageerden vanochtend enthousiast op de cijfers, mede omdat het totaaldividend van 5,57 dollar per aandeel (inclusief speciaal dividend van 0,93 dollar) fors hoger uitpakte dan de verwachte 4,80 dollar. De koers in London steeg 3,9 procent.

Beiersdorf stelt teleur

Het Duitse Beiersdorf, bekend van merken als Nivea, Labello, La Prairie, Eucerin en Hansaplast, stelde de beleggers gisteravond teleur, met name door de zwakke outlook. Het concern zag vorig jaar de omzet met 8,2 procent (autonoom 5,7 procent) dalen tot 7,025 miljard euro. Op zich is dat niet verwonderlijk. Vanwege de coronapandemie zijn we met z’n allen minder gaan reizen en hebben we bijvoorbeeld minder zonnebrandcrème nodig gehad. De nettowinst daalde echter forser, met 19,3 procent tot 636 miljoen euro, waardoor de winst per aandeel uit kwam op 2,73 euro.

Er is echter nog geen man overboord. Ondanks de omzetdaling wist Beiersdorf vorig jaar wel marktaandeel te winnen in alle kernmarkten, alle huidverzorgingsproducten én in alle regionen. Dat de winst harder daalde dan de omzet komt mede door hogere investeringsniveaus. Dat zou op de langere termijn positief moeten uitpakken, zeker omdat het concern 300 miljoen euro extra gaat investeren in duurzaamheid, digitalisering en in de groeimarkten.

Maar voor de nabije toekomst, 2021, is het concern uiterst voorzichtig. Beiersdorf verwacht wel omzetgroei in 2021, maar nog geen herstel van de marges. Daar rekent men pas na de coronapandemie op, temeer omdat men niet op het investeringsprogramma wil bezuinigen, maar het juist wil ophogen. Gezien de sterke balans kan dat zeker; Beiersdorf had eind vorig jaar 4,690 miljard euro netto cash in huis, wat overeenkomt met ongeveer 18,50 euro per aandeel. Voor de lange termijn zal het Duitse familiebedrijf hiermee ongetwijfeld de juiste stappen zetten, maar de belegger van tegenwoordig is meestal iets ongeduriger. Dat 2021 nog niet het jaar van herstel lijkt te worden is voor hen een fikse tegenvaller, met als resultaat dat de koers van het aandeel 6,5 procent onderuitzakt.

Nestlé desinvesteert

Nestlé verkoopt de minder winstgevende Noord-Amerikaanse bronwatermerken voor 4,3 miljard dollar aan private equity groep One Rock Capital Partners. Het betreft merken als Poland Spring, Pure Life and Deer Park. De internationale premium merken als Perrier, San Pellegrino en Acqua Panna vallen niet onder de deal. Voor Nestlé is het een bron van zorg minder; het scheelt heel veel plastic afval. In 2025 moet de volledige waterportefeuille namelijk klimaatneutraal zijn, zo is de belofte.

Adidas neemt afscheid van Reebok

Adidas heeft eindelijk formeel besloten afscheid te nemen van merk Reebok, waar het concern maar niet mee wist te scoren. Adidas gaat nu al zijn energie steken in het versterken van het eigen merk. Of Reebok een aparte beursnotering krijgt of wordt verkocht, dat wordt nu onderzocht. De desinvestering maakt deel uit van de strategie voor de komende vijf jaar die Adidas in maart bekend zal maken. Naar verwachting zal de verkoop 1 miljard euro in het laatje brengen, flink minder dan de 3,8 miljard dollar die Adidas er vijftien jaar geleden voor betaalde.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten