Givaudan trotseert coronavirus

De Zwitserse smaak- en geurstoffenfabrikant Givaudan kende een goede start van het jaar. Het lijkt daarmee één van die ondernemingen te zijn die de economische gevolgen van het coronavirus goed het hoofd weet te bieden. Op zich is dat niet zo heel verwonderlijk als je bedenkt dat Givaudan een belangrijke toeleverancier is aan concerns als Unilever, Procter & Gamble en L’Oréal, die niet alleen producten maken voor alledag maar daarbij sterk afhankelijk zijn van een goede smaak of geur. Want bij de verkoop van voeding is namelijk de smaak voor 45 procent bepalend voor de keuze van de consument en bij parfum is dat zelfs 78 procent. De smaak en/of geur is daarmee veel bepalender voor het succes van een product dan de merknaam die het voert of hoe het verpakt is. De doorslaggevende geur- of smaakstof maakt slechts een heel klein deel uit van de totale kostprijs van een product, dus iedere producent die daarvan afhankelijk is zal wel tweemaal nadenken voordat hij daarop bezuinigt.

In het eerste kwartaal 2020 realiseerde Givaudan een omzet van 1,62 miljard Zwitserse Frank. Op autonome basis en zonder valuta invloeden (like-for-like) was dat een stijging van 5,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het presteerde daardoor duidend beter dan verwacht. De consensus van de analisten lag op 3,5 procent. Het betrof tevens een versnelling van de 4 procent groei in het vorige kwartaal.

Givaudan behaalde de sterke groei in de meeste productsegmenten en regio’s. Op like-for-like basis zag de geurdivisie, waarvan de geuren worden gebruikt in artikelen als parfum, zeep, douchegel en huid crèmes, zijn omzet met 6,3 procent stijgen naar 745 miljoen Zwitserse Frank. De smaakdivisie, waarvan de smaken worden gebruikt in bijvoorbeeld soepen, yoghurts, vruchtensappen en kauwgoms, behaalde een omzetstijging van 4,6 procent tot 874 miljoen Zwitserse Frank.

De enige dissonant, maar dat mag niet verwonderlijk zijn, waren de ‘fine fragances’, waar de omzet met slechts 1,9 procent steeg vergeleken met een toename van 10,3 procent een jaar eerder. Het betreft hier de geuren voor de luxe parfumerie. Maar nu veel drogisterijen, parfumeriewinkels en vliegvelden gesloten zijn valt hier de omzet fors lager uit. Geen man overboord, het betreft nog geen 10 procent van de totale omzet van Givaudan.

Afgezien van het stilleggen van een fabriek nabij Zurich begin maart, toen een medewerker positief op corona testte, kent het bedrijft weinig problemen in het productieproces. Voor de echt nabije toekomst doet het management geen uitspraken, maar men blijft positief en houdt vast aan de middellange termijn doelstellingen. Dat is een jaarlijkse autonome omzetgroei van 4-5 procent en een vrij cashflowrendement tussen 12-17 procent. Ook aan het dividendbeleid wordt niet getornd. De koersreactie vandaag is wat flauwtjes met een daling van 1,6 procent, maar soms is het bezit van de zaak nu eenmaal het einde van het vermaak. Het neemt niet weg dat het aandeel vanaf 1 januari nog een steeds een fraaie 4 procent in de plus staat. Dat smaakt naar meer!