Auteur: Jan Bouius Datum: 27-11-2019

Thanks Thanksgiving

De aandelenbeurzen in New York zijn gisteren wederom met recordstanden gesloten. De Dow Jones, S&P 500 en Nasdaq wonnen alle drie 0,2 procent. Je zou er bijna aan wennen. Voor de Dow betekende het immers alweer het tiende slotrecord deze maand. De positieve stemming was te danken aan nieuws over een ophanden zijnde handelsdeal. Volgens de Chinezen is er overeenstemming bereikt over een aantal pijnpunten en ook volgens Trump verlopen de onderhandelingen goed. Het een en ander vermindert de kans op een verdere escalatie.

Wel moeten we hier zoals gebruikelijk weer de nodige kanttekeningen bij plaatsen. Vanwege de krachtige steun in de Verenigde Staten voor de demonstraties in Hong Kong heeft China de Amerikaanse ambassadeur in Peking op het matje geroepen. De ambassadeur zou zich tegen deze inmenging moeten uitspreken. Daarnaast zei Trump nog in een later interview dat hij een deal nog tegenhield om zo nog meer kolen uit het vuur te slepen voor de Verenigde Staten. Van een gelijkwaardige deal mag volgens Trump geen sprake zijn; China heeft al te veel profijt van de Verenigde Staten gehad, het wordt tijd voor een inhaalslag.

Desalniettemin bleef de stemming in Amerika goed. Misschien heeft het met de verkorte handelsweek te maken. Op Wall Street kent men vandaag de laatste gehele handelsdag van de week. Morgen zijn de beurzen vanwege Thanksgiving dicht en op vrijdag, die dag wordt Black Friday genoemd, zijn de beurzen slechts een halve dag open. Dan luidt men de start van het koopseizoen voor de feestdagen in.

Over de herkomst van de naam Black Friday zijn verschillende theorieën. Volgens de één wordt het zo genoemd, omdat de winkeliers op die dag zoveel omzet draaien, dat ze dan pas voor het eerst in het jaar op winst komen te staan. Op zich snijdt dat hout, want in het vierde kwartaal wordt ongeveer een derde van de jaaromzet gedraaid. Wel moet je je misschien afvragen hoeveel de winkeliers nog aan al die koopjes overhouden, de marges zullen flinterdun zijn. De andere verklaring voor de naam lijkt dan ook meer voor de hand te liggen. Doordat veel mensen een dag na Thanksgiving vrij hebben genomen en vele winkeliers met aanbiedingen stunten, ziet het die dag in de winkelstraten zwart van de mensen.

Alhoewel dat laatste effect wat lijkt weg te ebben. Mede door de creatie van CyberMonday en het openen van de winkels op Thanksgiving proberen de winkeliers de koopgekte wat op te rekken. Volgens een onderzoek van PWC is slechts 35 procent van de kopers dit jaar van plan om op Black Friday daadwerkelijk een winkel te bezoeken, tegenover 51 procent vorig jaar. Natuurlijk wordt er tegenwoordig ook steeds meer online geshopt, onder aanvoering van winkels als Amazon, Alibaba, of dichter bij huis, Bol.com (Ahold). De omzetten in deze aandelen op de beurs liggen in deze dagen dan ook een stuk hoger dan in de rest van het jaar.

De verkopen in het Black Friday weekend worden door vele economen en analisten als een leading indicator beschouwd. Het geeft een fraaie inzage in het vertrouwen van Joe Sixpack en zijn koopkracht. Die lat wordt daarbij elk jaar hoger gelegd. Dit jaar verwacht de National Retail Federation dat er voor zo’n USD 730 miljard aan omzet wordt gedraaid, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

Een eerste teken dat het met Joe Sixpack wel goed gaat zagen we gisteren bij de cijfers van consumentenelektronicaketen BestBuy. Beter dan verwachte resultaten en zonnige vooruitzichten voor het feestdagenseizoen zorgden voor een koersstijging van bijna 10 procent.  Wie weet wordt december, in tegenstelling tot vorig jaar, weer een echte goede feestmaand.