Auteur: Krist Plaizier Datum: 14-11-2019

Toch geen recessie in Duitsland

De Duitse economie wist een krimp in het derde kwartaal te voorkomen en ontsnapt daarmee aan een recessie. Volgens het Duitse bureau voor de statistiek, dat vanochtend met een voorlopig cijfer naar buiten kwam, nam in het derde kwartaal het Duitse bruto binnenlands product met 0,1% toe ten opzichte van het tweede kwartaal. Economen verwachtten een krimp van 0,1%. Op jaarbasis groeide de Duitse economie met 0,5%, gelijk aan de verwachting. 

Al eerder deze week op deze plek stelden wij dat een recessie niet nodig zou zijn. Onze stellingname baseerden wij ten eerste op basis van de Duitse im- en exportcijfers over september welke gestegen waren na dalingen in augustus. Dit is zeer positief voor de Duitse economie die het vooral van internationale handel moet hebben. Daarnaast bleek ook uit de Duitse ZEW-index afgelopen woensdag dat Duitse ondernemers ten opzichte van een maand geleden een stuk positiever naar de toekomst kijken.

De Duitse economie kwakkelt al langer. Vooral de industriële productie van auto’s en machines staat onder grote druk vanwege de brexit, protectionistische maatregelen van de Verenigde Staten en China en natuurlijk de klimaatmaatregelen. Dit zorgde voor een krimp van de Duitse economie in het tweede kwartaal van 0,1%. Dit werd overigens vandaag aangepast naar een krimp van 0,2%. Was de economie in het derde kwartaal ook gekrompen, dan zou dit twee kwartalen achter elkaar zijn geweest en zou er technisch gezien sprake zijn van een recessie. Nu echter de krimp niet heeft doorgezet, is een recessie voorkomen. Het gaat hier natuurlijk puur om een kwestie van definitie. Er zou daarom zo maar sprake kunnen zijn van uitstel en geen afstel. Toch verwachten Duitse economen dat de groei komend jaar verder aan zal trekken. Deze verwachting wordt gevoed doordat de Duitse regering eindelijk de overheidsuitgaven gaat opvoeren. De groei van de Duitse economie in het derde kwartaal werd vooral gedragen door de export, de Duitse particuliere bestedingen en de bouw. Hinder van PFAS en stikstof hebben ze in Duitsland kennelijk niet.

Tencent ziet de inkomsten uit advertenties flink dalen

Het grootste sociale mediabedrijf van China kwam gisteren met teleurstellende resultaten over het derde kwartaal naar buiten. De cijfers waren zelfs slechter dan die van de meest voorzichtige analistenvoorspelling. De omzet steeg fors, daar zit niet de pijn. De omzet steeg met 21% naar 97,2 miljard yuan (circa 13,9 miljard dollar). Vooral de gamesdivisie kende een flinke groei dankzij de games voor smartphones. De smartphoneversie van Call of Duty kende in zijn eerste week meer dan 100 miljoen downloads. Dit is maar liefst viermaal de hoeveelheid van het aantal downloads van de mobiele versie van het populaire spel Fortnite. Ook de fintech- en cloudactiviteiten groeiden flink door (+36%). Maar de nettowinst daalde met 13% naar 20,4 miljard yuan (circa 2,9 miljard dollar) waar de gemiddelde analistenvoorspelling 23,5 miljard yuan betrof. 

De operationele winst daalde vooral door minder inkomsten uit advertenties door de afzwakkende Chinese economie. Bovendien verliest Tencent, net als vorig kwartaal, veel advertentie-inkomsten aan concurrent ByteDance Inc. met de, ook in Nederland, zeer populaire app Tik Tok. Door de lagere advertentie-inkomsten daalde de operationele marge van 35 naar 27%. Dit zorgde voor een daling van de operationele winst met 7% naar 25,8 miljard yuan (3,7 miljard dollar). De nettowinst vervolgens, daalde nog verder door afschrijvingen op de vele investeringen die Tencent gedaan heeft, vooral in technologische startups. Tencent heeft financiële belangen in meer dan 700 bedrijven waaronder maar liefst 122 ‘unicorns’ (bedrijven die zijn gegroeid naar een waarde van meer dan 1 miljard dollar). Eén van de belangrijkste deelnames is Tencent Music Entertainment Group dat ook een eigen beursnotering heeft. Eerder deze week publiceerde het prima cijfers. Het aantal betalende gebruikers van deze concurrent van Spotify nam met 23,2% toe in een jaar tijd, de omzet steeg met 31% en de nettowinst (ja, ze maken winst) met 6% naar omgerekend 144 miljoen dollar. 

De Amerikaanse notering van Tencent (waar Fintessa een positie in heeft voor haar cliënten) sloot gisteravond 3,5% lager op de cijfers.