Auteur: Jan Bouius Datum: 30-12-2020

Van stormlamp tot nachtkaars…

We naderen het einde van het jaar waarbij de handel dunner en de handelsmogelijkheden kleiner worden. Zo zijn bijvoorbeeld de Duitse beurzen al vanaf vanmiddag 14:00 uur gesloten. Geef ze eens ongelijk. Bij gebrek aan nieuws hoeven we ook niet op veel beweging te rekenen. Door onder andere winstnemingen op Apple (-1,33 procent), zette Wall Street gisteren voor de verandering geen nieuw record in de boeken. Maar de daling bleef beperkt. De Dow, S&P 500 en Nasdaq leverden slechts 0,22 tot 0,38 procent in. Waar beleggers eerder dit jaar een stormlamp nodig hadden om nog wat licht in de duisternis te zien, lijkt nu het roerige maar fraaie beleggingsjaar als een nachtkaars uit te gaan.

De degens gekruist

Maar onder al die ogenschijnlijke kalmte gebeurt er van alles. We zouden het bijna vergeten, maar Amazon heeft dit jaar bijvoorbeeld in Nederland de degens met Bol.com (Ahold) en Coolblue (voor 49 procent eigendom van Hal Trust) gekruist. In maart dit jaar werd de Nederlandse oorspronkelijke boekhandelswebsite opgewaardeerd tot een volwaardige webwinkel. Van een openlijke losgebarsten strijd is tot nu toe echter geen sprake. Maar uit een analyse van prijsvergelijker Omnia Retail, die in opdracht van het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio de prijzen van duizenden artikelen verkrijgbaar bij de webwinkels met elkaar vergeleken heeft, blijkt dat Amazon zijn naam van agressieve marktbetreder eer aandoet. Veel elektronica en speelgoed bleek de afgelopen maanden al snel 7 tot 9 procent goedkoper te zijn dan bij Bol.com. Het verschil met Coolblue was zelfs tweemaal zo groot, zo’n 15 tot 18 procent!

Het zijn aanzienlijke verschillen die op termijn toch effect zullen sorteren zou je denken bij de als zuinig bekend staande Nederlanders. Maar op dit moment is de impact nog klein. Bol.com stelt zelfs de komst van Amazon nauwelijks te merken. Op zich is dat niet zo verwonderlijk. De onderneming heeft veel vaste klanten die niet door een vergelijkingssite worden doorverwezen. Bovendien is er door de coronapandemie een ware stormloop op de webwinkels gaande die daardoor het werk nauwelijks aankunnen. De koek is daardoor opeens heel groot geworden. Hard groeien en marktaandeel verliezen kan op het moment hand in hand gaan. De webwinkels dansen wat dat betreft allen op dezelfde muziek en dat lijkt nog even door te kunnen gaan. De spaarquote was het afgelopen jaar bij de meeste mensen immers hoog doordat ze minder geld aan vakanties en horeca konden uitgeven. Dat gespaarde geld kunnen ze nu aan andere zaken besteden.

Dat laatste effect bemerkt Mastercard in de Verenigde Staten ook. Ondanks alle corona ellende stegen de inkopen van de Amerikaanse consument in de elf weken voor kerst met 3 procent. De online verkopen ten opzichte van een jaar eerder namen zelfs met 49 procent toe. ‘Shop till you drop’ vanuit je luie stoel. Met name de uitgaven voor het huis (+14,1 procent) en interieur (+16.2 procent) stegen flink nu we met z’n allen thuis moeten zitten, terwijl de uitgaven aan luxe goederen (-21 procent) flink terugliepen. Wat dat betreft lijkt het geld nog nuttig besteed ook. Maar aan de meeste feestjes komt een eind. Amazon heeft diepe zakken en een lange adem, dus uiteindelijk zal er iemand pijn lijden. Als de corona-effecten verdwijnen zullen we zien hoe de kaarten in webwinkellandschap geschud zijn.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten