Auteur: Martine Hafkamp Datum: 17-02-2020

Ver van m’n bed-show

De financiële markten in de Verenigde Staten blijven vandaag gesloten in verband met Presidents Day. Dat betekent eigenlijk altijd dat de Europese beurzen dicht bij huis blijven. Voor meer spektakel moeten we uitwijken naar Azië, wat dat betreft is het vandaag letterlijk een ‘ver van m’n bed-show’. De Japanse beurs sloot lager op het nieuws dat de krimp van de economie met een min van 6,3 procent op jaarbasis hoger uitkwam dan waarop analisten hadden gerekend. Een groot deel van de daling kan verklaard worden door de belastingverhoging die de Japanse overheid vorig jaar oktober heeft doorgevoerd. Iets soortgelijks gebeurde ook in 2014, toen eveneens de belastingen werden verhoogd. Niet alleen besteedden consumenten vooral fors minder aan auto’s, cosmetica en huishoudelijke apparaten, de bedrijfsinvesteringen daalden eveneens aanzienlijk.

Japanse ondernemingen blijken de gevolgen van de belastingverhoging even af te willen wachten voordat men opnieuw de portemonnee trekt. Tel daar de onzekerheid over en het stilleggen van allerlei bedrijvigheid als gevolg van het Coronavirus bij op en het plaatje is compleet. China is immers de belangrijkste handelspartner van Japan. China op haar beurt trekt alle registers open om de negatieve consequenties op te vangen. Zo heeft de Chinese overheid aangekondigd om onder andere de bestedingen op te voeren en de belastingen te verlagen. Dat gaf de aandelenmarkten in China en Hong Kong een steuntje in de rug. De Shanghai index sloot maar liefst 2,3 procent hoger.

Te land, ter zee en in de lucht

In de Verenigde Staten is het beeld het tegenovergestelde. De industriële productie daalde weliswaar, maar die daling kan goeddeels worden toegeschreven aan het stilvallen van de productie van de Boeing 737 Max. Inmiddels breidt de politiek van het opleggen dan wel verhogen van importheffingen zich uit naar diezelfde luchtvaart. Toch is het tijdstip waarop Trump heeft besloten een volgende stap te zetten in de ruzie over al dan niet geoorloofde subsidies opvallend. Terwijl de productie bij Boeing min of meer op z’n gat ligt, verhoogt hij immers de heffingen op toestellen van Airbus van 10 naar 15 procent. Dat is nog een uitvloeisel van de uitspraak van de WTO vorig jaar dat de Verenigde Staten tegenmaatregelen mogen nemen voor de onterechte staatssteun die de Europese vliegtuigbouwer jarenlang zou hebben ontvangen. Het is echter maar de vraag of hij hiermee niet de boemerang in z’n nek krijgt en niet juist de Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen benadeelt. Door de problemen bij Boeing zullen zij immers vaker moeten zoeken naar een alternatief. En wat betreft vliegtuigbouwers is de spoeling dun.

Hoogvlieger

Reisorganisatie Expedia publiceerde vorige week beter dan verwachte resultaten en vooruitzichten. Alhoewel de omzet over het vierde kwartaal iets onder de consensus uitkwam, viel de winst per aandeel daar duidelijk boven. Juist géén winstwaarschuwing van het nieuwe management, wat eerlijk gezegd niet geheel onverwacht zou zijn, gaf het aandeel vleugels. Wel onthoudt Expedia zich van al te specifieke uitspraken gezien de onzekerheden over de hoeveelheid kosten die dit jaar kan worden bespaard en de effecten van het, daar zijn we weer, Coronavirus. Beleggers hadden geen oog voor die terughoudendheid en zagen vooral de zonzijde. Expedia werd de hoogvlieger van de dag doordat het aandeel ruim 11 procent hoger werd gezet. In het kielzog van Expedia steeg de koers van het aandeel Booking holdings, waarin wij bij Fintessa voor onze cliënten beleggen, met ruim 1,6 procent. In korte tijd is Booking ruim 120 dollar per aandeel meer waard geworden. Zo blijkt maar weer eens dat angst een slechte raadgever is en dat beleggers er goed aan doen zich niet door de waan van de dag te laten leiden.