Auteur: Martine Hafkamp Datum: 21-01-2019

We gaan nog even door…

Vandaag is het Martin Luther King Day en blijven de Amerikaanse beurzen gesloten. Europa moet het daarom op eigen kracht doen en blijft zoals verwacht dichtbij huis.

President Trump zou naar eigen zeggen afgelopen zaterdag met baanbrekend nieuws komen. In een poging de impasse rond de shutdown te doorbreken of misschien beter gezegd, de zwarte piet bij de Democraten te leggen, deed hij in zijn ogen een aantal belangrijke handreikingen om zo goedkeuring te krijgen voor het budget dat nodig is voor de bouw van de muur tussen de Verenigde Staten en Mexico. De Democraten verwezen zijn voorstel echter direct naar de prullenmand en zo gaan de Verenigde Staten de vijfde week in van de shutdown zonder dat er zicht is op een spoedig einde. Het spelletje powerplay gaat nog even door.

Op zich is het opmerkelijk dat Trump zijn verkiezingsbelofte van het bouwen van de muur niet in de eerste twee jaar van zijn regeringstermijn heeft ingelost. Toen beschikten de Republikeinen immers over een meerderheid in het Amerikaanse congres en had hij het benodigde geld relatief eenvoudig kunnen loskrijgen. Dat heeft hij echter nagelaten en nu speelt hij het spel heel hard. Het gaat hem daarbij zeer waarschijnlijk niet eens echt om de muur, maar veel meer om een mogelijke tweede termijn als president van de Verenigde Staten. Hoe langer de shutdown duurt, hoe groter de invloed ervan zal zijn op het groeipercentage van de Amerikaanse economie. Door zijn poot stijf te houden laat hij zien dat hij zijn verkiezingsbelofte wel degelijk na wil komen, maar dat de Democraten dat tegenhouden. Hij kan hen zo ook nog eens de ‘schuld’ van de afvlakkende groei in de schoenen schuiven en dus zijn eigen positie sterker maken. We gaan dus nog gezellig even door…

Henkel investeert in de toekomst

Henkel dan, dat wij voor onze cliënten in portefeuille hebben, opende vanochtend de boeken. Het Duitse concern voert onder andere de merken Pritt, Persil, Fa en Schwarzkopf. De omzet over heel 2018 kwam uit op 19,9 miljard. Dat was 100 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Toen werd voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern de grens van 20 miljard overschreden. Vorig jaar rond deze tijd waarschuwde het concern echter ook al voor een traag begin van het jaar in Noord-Amerika.

Gecorrigeerd voor negatieve wisselkoerseffecten, desinvesteringen en overnames nam de autonome omzet echter met 2,4 procent toe. Vooral de divisie ‘Adhesives’ waar de industriële lijmen worden geproduceerd presteerde naar behoren, net als de divisie ‘Laundry & Home Care’, waar de huishoudelijke producten worden bestierd. Voor beleggers zit de pijn echter vooral in de vooruitzichten. Als gevolg van hogere investeringen verwacht Henkel voor 2019 tegen constante wisselkoersen een omzetgroei van 2-4 procent. Eenzelfde percentage wordt ook voor 2020 voorzien.

Naast het investeren in nieuwe merken en dus toekomstige groei, doet Henkel veel aan het verduurzamen van haar verpakkingen en productieprocessen. Zo is Henkel partner in initiatieven om de ‘plastic soup’ uit de oceanen te verwijderen. Henkel is een van de grootste plasticverbruikers ter wereld. Voor de belegger met een iets langere horizon zijn de plannen van Henkel echter goed nieuws, zeker gecombineerd met het feit dat het percentage van de winst dat zal worden uitgekeerd aan aandeelhouders zal worden verhoogd van 25-35 procent naar 30-40 procent. Als dat niet blijft kleven in het geheugen…