Auteur: Jan Bouius Datum: 29-01-2020

Weten de Britten eindelijk wat ze willen?

Ondanks hier en daar tegenvallende resultaten kenden de beurzen op Wall Street gisteren een goede dag. De Dow, S&P500 en NASDAQ wisten respectievelijk 0,66 procent, 1,01 procent en 1,43 procent te plussen. Veel beleggers waren tevens in gespannen afwachting van de resultaten die Apple nabeurs zou publiceren. En wat bleek? Die waren op alle vlakken ijzersterk.

Apple draaide het beste kwartaal ooit en zelfs de verkopen van de iPhone zijn bezig aan een comeback. De winst per aandeel kwam uit op 4,99 dollar, waar op 4,55 dollar was gerekend. Tevens was de outlook voor het huidige kwartaal beter dan verwacht. Tijdens de beurshandel steeg het aandeel al 2,83 procent, nabeurs kwam daar nog eens 2 procent bij.

Wel zag je dat topman Tim Cook een slag om de arm hield vanwege het coronavirus. De omzetoutlook valt in een bandbreedte van 63-67 miljard dollar; voor Apple’s doen ongekend groot. Niet alleen is China een belangrijke afzetmarkt voor Apple, maar het land levert ook veel componenten voor de iPhone.

Voor Starbucks is het coronavirus aanleiding voor het geven van een winstwaarschuwing. Was men eerder van plan de outlook te verhogen vanwege een beter dan verwacht eerste kwartaal, nu houdt men die kaarten nog even op zak. Starbucks houdt vast aan de eerder afgegeven winstverwachting, maar…. het houdt daarbij nog géén rekening met de impact van de 2.000 gesloten vestigingen in China. Die impact daarvan valt nog niet te becijferen.

Overigens is het voor veel bedrijven nog onduidelijk wat de impact zal zijn van het coronavirus. We kunnen er donder op zeggen dat veel bedrijven een nieuw excuus hebben als ze een winstwaarschuwing de wereld insturen.

LVMH blijft een luxepaardje

Er zijn niet veel bedrijven die in een tijd dat aandelen priced-for-perfection zijn, ermee weg kunnen komen om tegenvallende cijfers te publiceren. Het lijkt de Franse producent van luxegoederen LVMH vandaag echter wel te lukken, nadat het luxeconcern gisteravond de vierde kwartaalcijfers publiceerde. Op jaarbasis steeg de omzet in het vierde kwartaal met 12 procent tot 15,3 miljard euro. Dat is een flinke daling ten opzichte van het derde kwartaal toen men nog een groei van 17 procent rapporteerde. De terugval was groter dan verwacht, ondanks dat de hinder van de protesten in Hongkong al bekend was. Daar daalden de verkopen met 40 procent. De autonome omzetgroei kwam uit op 8 procent, waar de consensus op 8,7 procent lag.

Over heel 2019 steeg de omzet met 15 procent tot bijna 53,7 miljard euro. De hierop behaalde nettowinst kwam uit op 7,17 miljard euro, eveneens onder de verwachtingen van de analisten die uiteenliepen van 7,18 miljard euro tot 7,73 miljard euro.

Logischerwijs zou je verwachten dat de koers van het aandeel nu een stap terug zou doen, zeker gezien de sterke koersperformance van ruim 60 procent vorig jaar. Niets is echter minder waar. Na een aanvankelijke lagere opening staat het aandeel al snel 1 procent in de plus. Wie weet speelt hier de recente koersval van ongeveer 6 procent vanwege het coronavirus een rol. Beleggers anticipeerden afgelopen anderhalf week al op mindere tijden. Dat is niet verwonderlijk. Tegenwoordig is de Chinese consument immers goed voor ongeveer een derde van de wereldwijde vraag naar luxegoederen. Ten tijde van de uitbraak van het SARS virus in 2003 was dat nog maar 2 procent.

Een tijdelijke omzetdip ligt voor LVMH dan ook op de loer, maar het zal de onderliggende trend waarschijnlijk niet doorbreken. Door de jarenlange eenkindpolitiek hebben bijna alle Chinese millenials (27-35 jaar oud) twee ouders en vier grootouders. Zo’n 70 procent van die millenials heeft zijn financiële zaken mede daardoor goed voor elkaar. Volgens McKinsey zal de rijke klasse van China bijna verdrievoudigen tot 65 miljoen mensen in 2025. Zodra het virus is ingedamd zal men waarschijnlijk minimaal net zoveel geld uitgeven aan luxe als voorheen. Die verwachting legt een bodem onder de koers. Een buy-on-dip zit er daardoor vandaag dan ook niet in. Het aandeel is als een luxepaard dat, net als een Louis Vuitton tasje, nooit in de aanbieding lijkt te zijn.