Auteur: Krist Plaizier  Datum: 30-03-2023

Albemarle vangt driemaal bot

De vraag naar het mineraal lithium zal, naar verwachting, in 2022 en 2023 ongeveer 300 procent plussen. In principe is er genoeg lithium op aarde om te kunnen voldoen aan deze extreme vraag die voornamelijk een resultante is van de flinke groei van de verkoop van elektrische auto’s. Vooral dankzij de enorme vraag in China werden er wereldwijd vorig jaar ongeveer 7,7 miljoen volledig elektrische auto’s verkocht, een verdrievoudiging in 2 jaar tijd. Lithiumkobaltoxide is een hoofdbestanddeel van de batterijen waar deze auto’s op rijden. Als deze groei zo doorzet en uiteindelijk het complete huidige wagenpark op de wereld elektrisch is, dan is de voorraad lithium in 50 jaar op. Maar experts verwachten al veel eerder tekorten. Er is tot zeker 2025 voldoende aanbod van lithium, maar na dat jaar zullen er tekorten kunnen ontstaan. Dit komt omdat de mijnbouwbedrijven die lithium delven, grote tegenstand ondervinden van milieuactivisten en bewoners in de gebieden waar lithium gewonnen zou kunnen worden. Dit zorgt voor rechtszaken en vertraagde vergunningen. Ook worden projecten in de ijskast gezet. Naast een tekort aan actieve mijnen ontbreekt het ook aan voldoende productie en raffinage. Dat betekent dat lithiumbedrijven de komende jaren zullen moeten investeren in productie- en raffinagecapaciteit om te kunnen blijven voldoen aan de vraag.

Ook het Amerikaanse Albemarle Corp, de grootste lithiumproducent ter wereld, ziet de noodzaak om te blijven investeren in nieuwe mijnen. En als het niet lukt om nieuwe mijnen te ontginnen, dan koop je een concurrent op en voeg je hun productie bij de jouwe. Zo doen marktleiders dat. Natuurlijk geven deze relatief kleine ‘Davidjes’ zich niet zomaar over aan ‘Goliath’ Albemarle. Een voorbeeld is het Australische Liontown Resources. Al in oktober vorig jaar zag Albemarle in Liontown een smakelijk hapje, vooral hun mijn in Kathleen Valley (West-Australië) en hun contracten met Tesla en Ford wekten interesse. De Amerikanen, die al 2,2 procent van de aandelen hadden, boden op 20 oktober 2,20 Australische dollar voor de resterende 97,8 procent van Liontown. Een premie van ruim 19 procent op de slotkoers van de vorige dag. Zoals vaak bij een eerste bod, was dit te weinig en werd het keurig afgewezen. Op 3 maart jongstleden probeerde Albemarle het daarom nog eens met een bod van 2,35 Australische dollar per aandeel. De koers van Liontown was inmiddels wat gedaald vanwege de lagere lithiumprijzen in China en daarom bedroeg de premie ditmaal een aantrekkelijke 63 procent. Maar ook dit bod was niet voldoende volgens Liontown. Daarom kwam Albemarle snel daarop met een knock-out bieding van 2,50 Australische dollar. Dit was afgelopen maandag. Hiermee zou de overname 5,5 miljard Australische dollar (ongeveer 3,7 miljard Amerikaanse dollar) gaan kosten. De financiering hiervan zou voornamelijk plaatsvinden met vreemd vermogen dat J.P. Morgan bereid is te verstrekken. Maar ook dit keer was Albemarle toch te zuinig en ving het bot. Driemaal is helaas geen scheepsrecht voor de Amerikanen. Beleggers verwachten dat de Amerikaanse lithiumproducent niet wegloopt van de deal en nog een vierde bod zal gaan doen. De koers van Liontown Resourcesstaat immers momenteel ongeveer 10 Australische dollarcent boven de laatste bieding. Beleggers in Albemarle zien de overname vanaf het eerste moment wel zitten. Na elk bod steeg de koers, maar de toenemende kosten van de overname zorgden er wel voor dat het enthousiasme steeds minder werd. Albemarle exploiteert al twee lithiummijnen in Australië en heeft er ook een raffinaderij.

HAL publiceert jaarcijfers

Gisteren nabeurs kwam investeringsmaatschappij HAL met de jaarcijfers. De Rotterdammers zagen de nettovermogenswaarde met 220 miljoen euro stijgen tot bijna 13,1 miljard euro. Dit is 147,72 euro per aandeel. De nettowinst was flink lager maar dat kwam door een ongunstige vergelijkingsbasis. Want in de winst van 2021 zat immers de megaboekwinst van 3,5 miljard euro die werd gerealiseerd met de verkoop van GrandVision. Over 2022 bedroeg de nettowinst 647 miljoen euro welke voornamelijk is te danken aan de volledige overname van maritiem dienstverlener Boskalis in het derde kwartaal. Dit leverde HAL een incidentele boekwinst van 656 miljoen euro op. De overname van het additionele belang in Boskalis werd betaald met 2,3 miljard euro aan contanten waardoor de berg aan liquiditeiten bij HAL na de overname afnam tot een nog altijd forse 3,3 miljard euro.

Het feit dat de afgelopen maand december relatief minder goed verliep voor beleggers, is extra nadelig voor beleggers in HAL. Het gewogen gemiddelde van de koers van HAL in deze maand bepaalt immers de hoogte van het dividend. Het is bij HAL de gewoonte om 4 procent van de gemiddelde decemberkoers uit te keren als dividend, voor de helft in cash en voor de helft in aandelen. Het dividend over 2022 komt hiermee op 5 euro per aandeel, tegenover 5,70 euro over 2021. Omdat de nettowinst van HAL voor een belangrijk deel wordt bepaald door de resultaten van de beursgenoteerde minderheidsdeelnemingen en mogelijke boekwinsten en -verliezen, geeft HAL geen outlook af voor dit jaar. Op de beurs werden de berichten gelaten ontvangen met een kleine plus.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten