Auteur: Martine Hafkamp  Datum: 06-03-2023

Er is/was er één jarig...

De AEX index bestond afgelopen weekend, op 4 maart om precies te zijn, 40 jaar. De index werd in het leven geroepen omdat er vanuit de optiemarkt behoefte was aan een index waarop met opties kon worden gewerkt. Vandaar dat de naam oorspronkelijk de European Option Exchange, EOE, was. De eerste dertien fondsen in de index waren ABNAholdAkzoAmroGist-BrocadesHeinekenHoogovensKLMKoninklijke OlieNationale NederlandenPhilipsUnilever en Nedlloyd. Van deze ‘Nederlandse’ namen zitten er nu nog maar een paar in de AEX, zoals de EOE-index sinds 1994 heet.

Veel Nederlandse beleggers kijken wel altijd naar de AEX en de aandelen die daarin zijn opgenomen, maar internationaal speelt de AEX-index niet echt een rol van betekenis. Daar wordt veel meer naar indices als de S&P 500, de MSCI World en de Stoxx Europe 600 gekeken. Bovendien moet je als belegger kijken naar waar de bedrijven uit de AEX hun omzet realiseren. Dan blijkt maar een heel klein gedeelte van die omzet in Nederland te worden behaald.

Een ander punt is dat je als Nederlandse aandeelhouder natuurlijk geen exclusieve rechten hebt op de aandelen van ‘Nederlandse’ bedrijven. Zo zijn de meeste aandeelhouders van Shell afkomstig uit de Verenigde Staten. Niet voor niets werd vorige week bekend dat Shell in 2021 heeft overwogen het hoofdkantoor naar de Verenigde Staten te verplaatsen, al zullen daar ook andere mogelijke redenen aan ten grondslag hebben gelegen. 

Al zijn er dus de nodige kanttekeningen te plaatsen bij onze Nederlandse hoofdindex, toch is het wel een memorabel moment dat deze inmiddels 40 jaar bestaat en binnen Europa een pioniersfunctie heeft vervuld. Waar een klein land groot in kan zijn…

Aandeel Volkswagen maakt koerssprong

Beleggers in autobedrijven hebben een goed begin van het jaar achter de rug. Dit heeft alles te maken met de wegebbende angst voor een recessie en de zoektocht naar ‘goedkope’ aandelen die kunnen profiteren van een herstel. Daarnaast zit er fantasie in de sector met de voortgaande elektrificatie want die creëert vraag en marge.

De autosector heeft, op Tesla na, te maken met een giga onderwaardering. Zo staat Volkswagen op een waardering die in geval van een surseance logisch zou zijn maar niet voor een goed renderende onderneming. Volkswagen had vorig jaar wel meer last van een tekort aan chips dan wat zij bij de start van 2022 zelf aangaven. Dit beperkte de productie en daarmee de verkoop. De omzet werd wel op peil gehouden door de beschikbare chips vooral toe te bedelen aan de duurdere merken. De verkoop hiervan was dan ook enorm goed. Daarmee werd de beursgang van Porsche een groot succes.

Verder kreeg Volkswagen te maken met een bestuurderswissel. Diess werd verantwoordelijk gehouden voor de veel te hoge kosten voor de ontwikkeling van allerlei software, onder andere voor autonoom rijden. Inmiddels heeft de nieuwe CEO Blume afscheid genomen van het hele Artemis-project, met een gigantische afschrijving tot gevolg. Ook de samenwerking met Ford, in Argo AI, is inmiddels beëindigd. De kosten van die afschrijving waren 1,9 miljard euro.

Volkswagen is ondertussen druk bezig om de grootste producent van elektrische auto’s te worden. De investeringen zijn fors, maar kunnen opgebracht worden door verkoop van tafelzilver, zoals met Porsche al gedaan is en mogelijk nog zal gebeuren met Bentley en Audi. De beursgang van Porsche heeft een heel aantrekkelijk bonusdividend opgeleverd.

Afgelopen vrijdag maakte Volkswagen bekend het dividend te verhogen naar 8,70 euro per jaar. Dat is 1,20 euro meer dan een jaar eerder. Het concern doet dit omdat men, in navolging van Stellantis en Renault eerder, positiever is geworden over het lopende boekjaar. Zo zullen naar verwachting de problemen in de aanvoerketen nu echt verminderen. De autoverkopen blijven aantrekken. Dit jaar wil VW zo’n 9,5 miljoen voertuigen afleveren. De nieuwe elektrische modellen van VW spreken aan en worden goed verkocht. De heropening van de Chinese economie doet natuurlijk eveneens een duit in het zakje.

Volkswagen rekent op een omzetgroei van 10 tot 15 procent in 2023. Dat is min of meer in lijn met de omzetstijging van 12 procent die vorig jaar werd gerealiseerd. Verder verwacht de autobouwer zo'n 9,5 miljoen voertuigen af te leveren. Dat komt neer op een stijging van 14 procent ten opzichte van 2022. Volkswagen denkt namelijk dat de problemen in de aanvoerketen in de loop van het jaar zullen afnemen. Bovendien wordt er veel verwacht van de elektrische Porsche Macan en Cayenne. Het aandeel Volkswagen sloot vrijdag ruim 10,5 procent in de plus en eindigde op het hoogste niveau van de afgelopen drieënhalve maand.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten