Auteur: Jan Bouius      Datum: 17-06-2022

Haalt Biden bakzeil?

Waar de beurzen woensdagavond nog positief reageerden op het besluit van de Fed om de rente met 75 basispunten te verhogen, draaide het sentiment gisteren volledig. Beleggers vrezen steeds meer dat we niet op een zachte landing afstevenen, maar op een recessie. Een angst die gisteren extra werd aangewakkerd door twee tegenvallende macrocijfers. Het ondernemersvertrouwen kwam in de Verenigde Staten uit op het laagste niveau sinds mei 2020 en het aantal nieuw in aanbouw genomen woningen daalde in de maand mei met 14 procent, tegenover een verwachte daling van 2,6 procent.

Alles lijkt vandaag de dag in het teken te staan van het terugdringen van de hoge inflatie en dat geldt ook voor president Biden. Met de midterm-verkiezingen in november in aantocht, is president Biden er alles aan gelegen om de prijzen te laten zakken. En dan met name die van de benzineprijs aan de pomp. Het is niet voor niets dat hij half juli naar Saoedi-Arabië afreist. Maar waar intussen ook stemmen over opgaan, is het verlagen van de Chinese importheffingen. Want laten we niet vergeten dat die handelsoorlog, op de achtergrond, nog steeds speelt. Zo staat de gemiddelde importheffing op meer dan 19 procent, 6 keer hoger dan voor het Trump tijdperk. Volgens economen zou het schrappen van al die extra importheffingen het inflatiepeil met 1,3 procent kunnen doen dalen. Dit zou Amerikaanse gezinnen 800 dollar per jaar zou schelen. Een keerzijde is dat het Amerikaanse banen kost, en Biden dus stemmen, maar dat zou bij deze overspannen arbeidsmarkt juist een welkome bijvangst zijn. Over een paar weken wordt een beslissing verwacht over de importheffingen.

Prima cijfers Adobe, maar lichte verlaging outlook

Adobe, de wereldwijde marktleider binnen de creatieve software, en bekend van onder andere Photoshop en PDF bestanden, maakte gisteravond nabeurs de kwartaalcijfers bekend. De omzet in het tweede kwartaal kwam 14 procent hoger uit op 4,39 miljard dollar. Dit is een record en iets hoger dan de analisten verwachtten. De belangrijkste divisie Digital Experience, goed voor 73 procent van de omzet, zag de omzet met 15 procent stijgen naar 3,20 miljard dollar. De Digital Media divisie, goed voor 25 procent van de omzet, wist de omzet met 17 procent op te krikken. Dat de omzet van de Publishing and Advertising divisie 17 procent daalde is geen issue; het heeft met een 2 procent bijdrage geen materiële impact.

De aangepaste winst per aandeel kwam uit op 3,35 dollar, ook iets hoger dan consensus. De stijging van de winst kwam mede tot stand doordat Adobe de abonnementsgelden van een aantal creative cloud producten verhoogde. Volgens eigen zeggen hadden ze de prijzen forser kunnen verhogen, maar de onderneming is meer gefocust op het winnen van nieuwe klanten.

De verwachtingen voor geheel 2022 werden echter wel wat getemperd. Eerder dacht Adobe nog dit jaar een omzet van 17,9 miljard dollar te behalen, maar nu zet het in op 17,65 miljard dollar. Daarnaast heeft het de verwachtingen voor de aangepaste winst per aandeel verlaagd van 13,70 naar 13,50 dollar. Dit doordat het in navolging van bijvoorbeeld Microsoft, waarschuwt voor valutaire tegenwind. Hetgeen niet zo vreemd is omdat Adobe meer dan 40 procent van de omzet buiten Amerika behaalt. Voor de komende twee kwartalen becijfert Adobe de ‘valutaschade’ op 175 miljoen dollar. Daarnaast mist Adobe omzet doordat het niet meer actief is in Rusland en Belarus.

Nabeurs zagen we het aandeel 4,5 procent dalen op de voorzichtige outlook, maar als het aandeel de koersbeweging van Microsoft eerder deze maand volgt, dan zou het zomaar in de loop van de dag in de plus kunnen draaien.

Gezien de lastige marktomstandigheden is de CEO redelijk optimistisch. Adobe heeft ondanks de krappe arbeidsmarkt toch de nodige talenten aan te weten trekken. Daarnaast heeft de onderneming op dit moment 5 miljard dollar cash op de balans staan. Geld dat ze eventueel kunnen aanwenden om overnames te doen. Niet dat CEO Shantanu Narayen daar noodzaak toe ziet, maar gezien de huidige marktontwikkelingen ziet hij de mogelijke overnametargets wel alsmaar goedkoper worden. Hij verwacht dat verscheidene kleinere ondernemingen dit omgevingsklimaat niet zelfstandig kunnen overleven en daarmee een interessante prooi voor grotere ondernemingen als Adobe kunnen zijn.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten