Het werkt niet

Door: Martine Hafkamp - 23 september 2019

Vorige week werd de beursgang van WeWork op het laatste moment afgeblazen. Gebrek aan interesse werd hiervoor als reden aangegeven. Van de eerder beoogde 47 miljard dollar die het bedrijf bij een beursgang waard zou worden, zou volgens de laatste berekeningen ‘maar’ ongeveer een derde overblijven. Oracle oprichter Larry Ellison ging vorige week tijdens een presentatie nog verder door te stellen dat partijen als Uber en WeWork in zijn ogen bijna waardeloos zijn. Dat is niet zo verwonderlijk voor een bedrijf dat weliswaar een aardige inkomstenstroom kent, maar nog veel hogere kosten. In de ogen van Ellison slaat het nergens op dat bedrijven als Uber en WeWork kapitaal ophalen om te proberen marktaandeel te winnen. Om dat te rechtvaardigen profileert WeWork zich graag als technologiebedrijf. Aangezien het echter feitelijk niet meer is dan een platform waar vragers en aanbieders van (tijdelijke) kantoorruimte elkaar treffen, lijkt een dergelijke claim niet gerechtvaardigd. Beleggers hebben zich eens goed achter de oren gekrabd en laten dit soort ‘koopjes’ dan toch graag aan hun neus voorbijgaan.

Intussen verliest een aantal grootaandeelhouders het geduld met oprichter en bestuursvoorzitter Adam Neumann. Het Japanse Softbank bijvoorbeeld, de grootste investeerder in WeWork, wil volgens ingewijden dat Neumann terugtreedt. Officieel onthoudt Softbank zich van commentaar, maar gezien de rare bokkensprongen van Neumann van de laatste tijd lijkt het niet verwonderlijk dat het vertrouwen in hem in rap tempo afbrokkelt. Het werkt blijkbaar niet meer…

Boeken kan niet meer, maar wel bij Booking.com

Wat ook niet meer werkt is Thomas Cook, in ons land bekend door Neckermann. Het niet verrassende faillissement zorgt ervoor dat er niet alleen zo’n 600.000 toeristen moeten worden gerepatrieerd, maar dat een nog groter aantal consumenten wereldwijd, zoals het er nu naar uitziet, hun vakantie in rook ziet opgaan.

Geboekt kan er wel worden bij Booking Holdings, al ligt de grootste dochter, Booking.com, wederom onder vuur. Volgens onderzoeksbureau ‘Which?’ zou op de website van Booking.com nog steeds misleidende informatie worden weergegeven. Het gaat daarom als zaken dat er ‘nog maar één kamer tegen deze prijs’ zou zijn, er wordt geschermd met misleidende kortingen en is er nog steeds sprake van verborgen kosten. Ook dat werkt niet, op een gegeven moment stoot het potentiële consumenten eerder af dan dat het hen verleidt, lijkt ons. Het is zo jammer dat de organisatie opnieuw zo in het nieuws moet komen. Het boekingsplatform heeft zulke praktijken, getuige de meest recente kwartaalcijfers ook helemaal niet nodig. Natuurlijk ondervindt het concern stevige concurrentie van partijen als Expedia en Airbnb, maar inmiddels komt bij Booking.com zo’n 20 procent van de geboekte overnachtingen voor rekening van alternatieven als Airbnb. Bovendien groeit deze markt naar verwachting de komende jaren harder dan die van de traditionele wereldwijde onlinemarkt voor het boeken van hotelovernachtingen.

Helaas moeten beleggers die dat ook zo zien en daarin willen investeren nog even geduld hebben. Zij kunnen nog wel even op vakantie. Het al eerdergenoemde Airbnb heeft immers de geplande beursgang voor het vierde kwartaal van dit jaar uitgesteld naar volgend jaar. Aan die beslissing liggen de capriolen van, daar zijn ze weer, Uber en WeWork ten grondslag.

Fintessa is een zelfstandige vermogensbeheerder. Wij bedienen particulieren, instituten, stichtingen en ondernemers met onafhankelijk en persoonlijk vermogensbeheer. Wilt u ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws, schrijf u dan hier in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Vraag dan een terugbelverzoek aan. Wij nemen vrijblijvend contact met u op. 

 

Meer relevante berichten

Zoet als honing

Zoet als honing

18 oktober 2019

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de Brexit. Nadat de Britse… Meer...

De verkoop van levensmiddelen blijft stijgen

De verkoop van levensmiddelen blijft stijgen

17 oktober 2019

Vanochtend kwamen Nestlé en Unilever, twee van de grootste levensmiddelenconcerns ter wereld, met een… Meer...

Mixed emotions

Mixed emotions

16 oktober 2019

Het cijferseizoen is eindelijk weer in alle hevigheid losgebarsten, met straks vele mee- en tegenvallers… Meer...

Meer nieuws  

Deel deze pagina: