Auteur: Krist Plaizier      Datum: 28-07-2022

Voedingsindustrie doet goede zaken

Analisten voorspelden dat de voedingsindustrie, en dan vooral die van A-merken, het lastig zou gaan krijgen. Door de fors gestegen energieprijzen keldert immers de koopkracht van de consument. Om toch rond te komen, bezuinigt deze op de dagelijkse boodschappen. Producten worden minder gekocht of er wordt overgestapt op huismerken. En dat zou grote gevolgen hebben voor de voedingsproducenten van deze A-merken.

Nu we afgelopen week de halfjaarcijfers hebben gezien van A-merkproducenten als Unilever, Danone en Kraft Heinz, lijkt één en ander wel mee te vallen. Unilever blijkt inderdaad minder te hebben verkocht maar kan dit prima compenseren met hogere prijzen. Ongeveer 70 procent van de hogere productiekosten kan doorberekend worden aan de consument. Het tegenwoordig Engelse bedrijf verwacht daarom voor heel 2022 een hogere onderliggende omzetgroei dan eerder werd aangegeven.Ook Danone en Kraft Heinz verhoogden de vooruitzichten. En dan kan de grootste in de sector, Nestlé, natuurlijk niet achterblijven.

En dat is dan ook niet het geval. De halfjaarcijfers die de Zwitserse voedingsgigant vandaag publiceerde, stelden niet teleur. Nestlé wist niet alleen de prijzen te verhogen maar ook volumegroei te realiseren. Dit resulteerde in een onderliggende omzetgroei van 8,1 procent. Hogere prijzen droegen hier 6,5 procent aan bij zodat de autonome volumegroei 1,7 procent bedroeg in het tweede kwartaal (0,1 procent verschil als gevolg van afronding). De totale omzet nam met 9,2 procent toe naar 45,6 miljard Zwitserse frank. Overnames droegen hier 1,0 procent aan bij en valutaverschillen 0,1 procent. Vanwege de bijzondere omstandigheden werd Rusland, hoewel daar nog steeds omzet wordt gedraaid, buiten de cijfers gehouden. De diervoeding van Purina leverde wederom de belangrijkste bijdrage aan de gegroeide omzet.

Ook Nestlé heeft last van de hogere kosten van energie, distributie en grondstoffen maar wist het operationele resultaat desondanks met 6,0 procent op te schroeven naar 7,7 miljard Zwitserse frank. Wel daalde de winstmarge, als gevolg van de vertraging tussen kosteninflatie en prijsverhogingen, met 50 basispunten naar 16,9 procent. Analisten verwachtten echter een daling naar 16,7 procent. De nettowinst daalde ten opzichte van het eerste halfjaar van 2021 vanwege hogere afschrijvingen en belastingen. Daarom daalde de winst per aandeel met 9,5 procent naar 1,92 Zwitserse frank. De aangepaste winst per aandeel steeg echter met 7,3 procent naar 2,33 Zwitserse frank. De maker van onder andere KitKat, Nescafé, Maggi en vleesvervanger Garden Gourmet, verhoogde de outlook voor het hele jaar. Waar er eerder een onderliggende omzetgroei verwacht werd van 5 procent, zal deze nu waarschijnlijk tussen de 7 en 8 procent gaan uitkomen. De winstmarge zal naar verwachting 17 procent bedragen (naar beneden bijgesteld van 17 à 17,5 procent) en de winst per aandeel zal verder stijgen. Ondanks de prima prestatie van Nestlé gezien de omstandigheden, zagen beleggers toch nog beren op de weg en zetten het aandeel een kleine 2 procent lager.

De aandeelhouder zit comfortabel bij Shell 

Ben van Beurden, CEO van Shell, is van mening dat de aandelen van zijn werkgever erg ondergewaardeerd zijn en dat er van de gigawinsten die de oliemajor thans realiseert meer teruggegeven moet worden aan de aandeelhouder. In de kwartaalupdate van vandaag wordt daarom gemeld dat de board akkoord is gegaan om van de operationele kasstroom meer dan 30 procent uit te keren aan de aandeelhouders. Het kwartaaldividend wordt daartoe echter niet verhoogd. Dit blijft staan op 25 dollarcent. Maar als je als Shell vindt dat je aandelen ondergewaardeerd zijn, dan is het logisch om opnieuw eigen aandelen in te gaan kopen. Gedurende het lopende kwartaal zal er voor 6 miljard dollar aan aandelen ingekocht gaan worden. Samen met de eerder dit jaar ingekochte aandelen ter waarde van 8,5 miljard is dit een ruime 8 procent van alle aandelen.

Het nieuwe aandeleninkoopprogramma was het grootste nieuws in de kwartaalupdate. Want dat het goed gaat met Shell is natuurlijk geen verrassing. Toch wist het bedrijf de analistenverwachtingen te overtreffen. Het rapporteerde een (aangepaste) recordwinst van 11,47 miljard dollar voor het tweede kwartaal, en versloeg daarmee de verwachting van 11 miljard dollar. Sterke raffinagewinsten en hogere energieprijzen leverden de belangrijkste bijdrage. Een jaar geleden boekte het bedrijf nog een winst van 5,5 miljard dollar. De operationele kasstroom nam afgelopen kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar met 4,5 miljard dollar toe tot 18,7 miljard dollar. De analistenconsensus lag iets hoger op 19,2 miljard dollar.

Op de beurs zien we dat alle aandacht voor de aandeelhouders wordt gewaardeerd en daarom tellen beleggers vandaag ruim 2 procent meer neer voor een aandeel Shell.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten