Auteur: Jan Bouius Datum: 11-11-2020

Adidas: derde kwartaal beter dan verwacht

De Duitse fabrikant van sportkleding Adidas publiceerde gisteren de kwartaalcijfers. Ten opzichte van een jaar geleden zag Adidas de omzet met 7 procent dalen van 6,41 miljard euro naar 5,96 miljard euro. Tegen vaste valutakoersen een omzetdaling van 3 procent. De operationele winst die het daarop behaalde daalde met 11,6 procent tot 794 miljoen euro. Beide cijfers waren beter dan verwacht. Analisten hadden op een omzet van 5,91 miljard euro en een operationele winst van 723 miljard euro gerekend.

Vooral de verkopen in Europa deden het met een omzetstijging van 3,6 procent beter dan verwacht. In Noord-Amerika én in ‘groter China’ daalde de omzet met respectievelijk 1,2 en 5 procent.

De operationele winst van 794 miljoen euro is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal, toen Adidas nog een verlies van 333 miljoen euro moest opbiechten. Het betekent ook een dubbelcijferige operationele marge. Dit werd mede geholpen door een stijging van 51 procent bij de e-commerce verkopen. Maar ook een betere kostencontrole en meer verkopen tegen het volle pond (dus geen korting) hielpen mee, evenals het verkleinen van de voorraad. Het lukte Adidas om de voorraad met 10 procent te laten dalen, ofwel er werd voor 500 miljoen euro aan goederen ‘weggewerkt’.

Een en ander resulteerde in een nettowinst van 578 miljoen euro, waar dat een jaar geleden nog lag op 644 miljoen euro. De winst per aandeel kwam uit op 2,80 euro ten opzichte van 3,26 euro een jaar eerder.

Voorzichtig voor het vierde kwartaal

Ondanks dat Adidas voor het vierde kwartaal weer groei verwacht in China, is de totale outlook aan de voorzichtige kant. Adidas waarschuwt als een van de eersten weer voor de gevolgen van hernieuwde lockdownmaatregelen. Men verwacht dat de totale omzetdaling in lijn ligt met die van het derde kwartaal, dus om en nabij de 3 procent tegen vaste valutakoersen.

Die voorzichtige houding is niet verwonderlijk gezien het feit dat de verspreiding van het coronavirus momenteel weer toeneemt. In Nederland neemt het dan wel af, maar intussen worden in Frankrijk 93,6 procent van de intensive care bedden door Covid-19 patiënten bezet. In Duitsland ligt dat aantal rondom de 70 procent. Had het concern eind september weer 96 procent van al haar winkels geopend (in het tweede kwartaal nog 70 procent gesloten!), inmiddels is dat gedaald naar 93 procent.

Als Adidas minimaal 90 procent van de winkels kan openhouden verwacht het management een operationele winst te realiseren tussen 100-200 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 245 miljoen euro winst was. Hier zat de tegenvaller; de gemiddelde analistenverwachting lag op een winst van 284 miljoen euro.

‘Eigen’ omzet wel omhoog

Als je in de rapportage over het derde kwartaal duikt, zie je dat de verkopen van de eigen Adidas én Reebok winkels (en een combi daarvan) wél gestegen zijn. De direct sales van de 2.537 winkels kwam in het derde kwartaal uit op 2,1 miljard euro (35 procent van het totaal), een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Destijds had Adidas 2.477 winkels. De omzet per eigen winkel zat dus wel in de lift.

Staatssteun afgelost

Daarnaast maakt Adidas bekend dat het de eerder dit jaar verkregen kredietfaciliteit van de Duitse staatsbank KfW heeft afgelost. Deze heeft het niet meer nodig. Adidas heeft dit ondervangen door onder andere eind september een duurzame obligatie in de markt te zetten met een looptijd van 8 jaar en een coupon van 0,00 procent... Dat is nog eens lekker geld lenen.

Conclusie

Onderliggend waren de derdekwartaalcijfers van Adidas prima, maar de korte termijn vooruitzichten zijn lastig in te schatten. Echter zodra we eenmaal ons oude leventje terugkrijgen en de winkels weer normaal open kunnen, dan mag je een flinke toename van de omzet verwachten, zeker als de huidig ingezette gezondheidstrend aanhoudt. De pandemie heeft immers uitgewezen dat ‘ongezondere’ mensen een groter risico lopen dan gezonde om het coronavirus op te lopen. Daarnaast heeft de Adidas organisatie zelf ook noodgedwongen op de kosten moeten letten. Wat dat betreft heeft Adidas wat vet afgetraind. Dat kan in de toekomst tot betere resultaten leiden. Zeker in combinatie met de versnelde e-commerce ontwikkeling kan het in de toekomst een goede winst boost geven. We blijven dan ook positief op de aandelen.