Auteur: Martine Hafkamp Datum: 19-10-2020

China is weer boven Jan

Kijken we naar de coronapandemie die over de wereld rondwaart dan zien we dat landen die het goed doen landen die het slecht doen afwisselen. De tweede golf van het coronavirus die nu over de Westerse wereld gaat kan van groot belang worden voor de economie en de beurs. De wereld was immers net aan het herstellen van de gevolgen van de eerste golf. China lijkt ondertussen weer redelijk de ‘oude’. Daar groeit de economie alweer twee kwartalen achtereen. Vandaag werd bekend dat de groei van de Chinese economie over het derde kwartaal is uitgekomen op 4,9 procent op jaarbasis. De industriële productie nam met 6,9 procent toe en de detailhandelsverkopen met 3,3 procent. Dat laatste cijfer duidt erop dat het vertrouwen terugkeert bij de Chinese consument.

Al het nieuws zit in de koersen

Al dat wat er nu bekend is over de gevolgen van corona is vanzelfsprekend verdisconteerd in de koersen, al was dat vanochtend wegens een storing op Euronext even niet het geval. Maar zoals blijkt is er elke dag nieuws en dat zorgt voor een aanpassing van de koersen van financiële titels. Zeker nu het kwartaalcijferseizoen weer is losgebarsten komt er veel nieuws over waar de diverse ondernemingen staan in het omgaan met de huidige pandemische omstandigheden. Veel bedrijven zitten momenteel op een berg aan contanten die verzameld zijn door het snijden in kosten, het inhouden van dividenden of de uitgifte van een obligatielening. Dat is de afgelopen periode bijeen gespaard zodat bedrijven nu klaar zijn voor een mogelijke (volgende) klap. Ondertussen gaat men door met het snijden in kosten door personeel te ontslaan. Aan de andere kant neemt een aantal techbedrijven, waaronder Amazon, juist personeel aan.

Beleggers moeten dan ook in het achterhoofd houden dat er op een gegeven moment hoe dan ook herstel komt. Daarom moet je je nu al afvragen welke sectoren het meest zullen herstellen. Aan de andere kant moet je ook altijd een plan B achter de hand hebben voor als het, zoals het er nu naar uitziet, allemaal wat langer gaat duren dan gepland en probeer geen ‘falling knife’ te vangen. Dat is niet voor niets een bekende beurswijsheid. Beleggers hebben (te) snel de neiging om een aandeel dat fors in koers daalt op te pakken. Het is veel beter om de daling eerst wat tot rust te laten komen en af te wachten tot het stof is neergedaald. Je kunt als belegger toch nooit de volle 100 procent van een stijging meepakken. Een groot deel daarvan is meer dan voldoende.

Volkswagen-dochter Traton blijft aan de weg timmeren

Traton, de vrachtwagendochter van Volkswagen heeft een nieuwe overname gedaan. Het koopt namelijk Navistar, een Amerikaanse bouwer van trucks.Traton was al in het bezit van 16,8 procent van de aandelen, maar krijgt nu dus ook de rest in handen tegen een prijs van 44,50 dollar per aandeel. Daarmee komt de waarde van Navistar uit op 3,7 miljard dollar. De overname past in de ambitie van Volkswagen om te groeien op de Noord-Amerikaanse markt.

Eind september werd bekend dat Volkswagen via dochterbedrijf Traton een niet nader gespecificeerd belang heeft genomen in TuSimple, een startup voor de ontwikkeling van zelfrijdende trucks. Volkswagen bevindt zich in goed gezelschap. Een van de andere investeerders is namelijk chipbouwer Nvidia. Eerder dit jaar maakte de topman TuSimple al bekend dat de theoretische opstartfase achter hen ligt en dat er wordt samengewerkt met partners als UPS om een netwerk van routes en terminals in kaart te brengen waardoor de trucks van TuSimple vanaf 2024 operationeel moeten kunnen zijn. Traton kan daar heel behulpzaam bij zijn met de bouw en levering van zogenaamde ‘level 4’ vrachtwagens. Level 4 wil zeggen dat er volledig autonoom kan worden gereden op vooraf vastgestelde en in kaart gebrachte routes. Samen met de introductie van de nieuwe ID.4, de volledig elektrische SUV van Volkswagen, onderstreept het de (elektrische) ambities van het concern.

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten