Auteur: Jan-willem Nijkamp Datum: 27-08-2019

Een zeer winstgevende zoekmachine 

Een bijzondere beursgang

Vorige week was het 15 jaar geleden dat Google (tegenwoordig Alphabet) naar de beurs ging in New York. Het zou in meerdere opzichten een bijzondere emissie worden. In de eerste plaats omdat het management van Google besloot om het gangbare model op Wall Street niet te volgen en te kiezen voor een zogenaamde Dutch Auction. De traditionele zakenbanken werden genegeerd en geïnteresseerde beleggers konden online een bod uitbrengen teneinde de beursgang democratischer te laten verlopen. Het leidde tot het nodige chagrijn bij de dure zakenbanken.

Veel te duur

Zo werden beleggers door hun analisten geadviseerd van deze aandelen af te blijven. De geloofwaardigheid van het management, vertraging in het registratieproces, felle concurrentie en een veel te dure prijs voor het aandeel waren redenen om er niet in te gaan beleggen. Enige rancune was de dure zakenbankiers niet vreemd. Desondanks werd de beursgang een doorslaand succes. Zeker wanneer deze wordt gemeten in performance van het aandeel. Het in de loop der jaren gerealiseerde rendement is de tweede reden waarom deze beursgang bijzonder was.

Een mooi rendement

Een belegger die 15 jaar geleden – tegen het advies van het analistengilde in – besloot om deze aandelen dan toch maar te kopen en ze vervolgens vijftien jaar vast te houden realiseerde een mooi rendement van 2653 procent. Dat komt neer op een rendement van 24,6 procent gemiddeld per jaar. Niet onaardig, zeker gezien het feit dat er ergens in 2007-2009 nog een zware financiële crisis als een vloedgolf over de wereldwijde beurzen spoelde. Ter vergelijking, in dezelfde periode bedroeg het rendement op de S & P 500-index 8,8 procent gemiddeld per jaar.

Geen schreeuwerige advertenties

Het bedrijf werd opgericht in 1997 door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Larry Page en Serge Brin. Page en Brin hadden twee jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op internet. Al snel verdrong Google AltaVista en werd het 's werelds populairste zoekmachine. Gebruikers waren tevreden over de zoekresultaten en over de presentatie ervan: op een rustige pagina, zonder de schreeuwerige advertenties die bij veel andere zoekmachines te zien waren. De naam is een verbastering van het begrip 'googol', de aanduiding voor een 1 met honderd nullen. De verwijzing naar dit getal weerspiegelt de bedrijfsmissie om alle informatie ter wereld toegankelijk en nuttig te maken. De naam is uiteindelijk 'Google' geworden door een spelfout van Sean Anderson, medebedenker van de naam, en destijds een studiegenoot van Page.

Alphabet

Vijf jaar geleden kreeg het bedrijf een andere naam, Alphabet. Onder de holding van deze naam werden de diverse activiteiten opgedeeld. Zo bleven de zoekmachine, YouTube en Android achter bij een afgeslankt Google. De andere activiteiten, dochterbedrijven en investeringen werden ondergebracht in zelfstandige dochtermaatschappijen van Alphabet. Naast de successen van Google, YouTube en Android trekken juist de vele investeringen de laatste tijd de nodige aandacht. Zo is Alphabet onder meer aandeelhouder van Uber, Lyft, Crowdstrike Holdings en Airbnb. Deze investeringen van CapitalG, het beleggingsvehikel van Alphabet, en Google Ventures, de private equity dochter worden steeds succesvoller. In verband met de antitrust regelgeving is het voor Alphabet moeilijk om technologiebedrijven op te kopen. Vandaar dat men kiest voor investeringen in deze bedrijven.

Antitrust onderzoek

Dat heeft de vrees bij de autoriteiten voor een te groot en machtig bedrijf wel aangewakkerd. Aanvankelijk in de Europese Unie, maar recent ook in de Verenigde Staten, waar sinds kort een antitrust onderzoek naar de grote techgiganten – waaronder Alphabet – loopt. Alphabet is met een marktkapitalisatie van ruim 800 miljard dollar niet alleen erg groot, maar wordt ook steeds machtiger. Dat laatste vanwege sleutelposities in nagenoeg alle technologieën die ertoe doen. Vooral Alphabet’s positie in kunstmatige intelligentie doet veel wenkbrauwen bij de autoriteiten fronsen. Beleggers moeten dan ook niet vreemd opkijken wanneer het bedrijf in de toekomst door de autoriteiten wordt gedwongen zichzelf in meerdere eenheden op te knippen.

Opsplitsing?

Dat hoeft overigens geen rendement te kosten. Ooit overkwam, John Rockefeller’s Standard Oil hetzelfde. De koersen van de vele daardoor ontstane kleinere oliebedrijven stegen vervolgens zo hard dat Rockefeller de rijkste man op aarde werd. Maar ook in zijn huidige vorm is Alphabet een investering nog steeds meer dan waard. Zo steeg de omzet in het recent beëindigde tweede kwartaal met 19 procent naar bijna 39 miljard dollar. De winst liep ook met 19 procent op naar 9,9 miljard dollar. In reactie op deze cijfers liep de koers met ruim 8 procent op. Gezien de vele ijzers die Alphabet nog heeft in het technologievuur zou men het aandeel zelfs nog goedkoop kunnen noemen. Maar of dat werkelijk zo is zal de toekomst ons uitwijzen.