Auteur: Krist Plaizier Datum: 15-11-2018

Henkel wordt beloond voor derde kwartaalcijfers

De Duitse lijm- en zeepfabrikant Henkel kwam vandaag met de cijfers over het derde kwartaal. Drie maanden geleden, bij de presentatie van de halfjaarcijfers, kwam het bedrijf nog met een winstwaarschuwing. Vandaag bevestigde Henkel deze aangepaste outlook voor het hele jaar (2 á 4% omzetgroei, circa 18% ebitgroei en 3 á 6% groei van de winst per aandeel). Beleggers belonen de handhaving van de vooruitzichten met een flink hogere koers. Er bestond namelijk de vrees dat de vooruitzichten verder naar beneden zouden worden aangepast als gevolg van negatievere wisselkoersen en hogere grondstofkosten.

Hogere omzet en winst

Ook het bedrijf zelf was tevreden met de prestaties. ‘Henkel rapporteert goede vooruitgang in het derde kwartaal’ luidt de kop boven het persbericht. Ondanks de stevige valutaire tegenwind en de hogere grondstofkosten was Henkel in staat om de omzet, de verdiensten en de winstgevendheid te verhogen. Het afgelopen kwartaal hadden valutaschommelingen een negatief effect van 3,2% op de omzetontwikkeling. Organisch (dus tegen constante wisselkoersen) groeide de omzet echter met 2,7% naar € 5,04 miljard. Toch is dit duidelijk minder dan de groei van concurrent Unilever dat in het derde kwartaal een organische groei van 3,8% optekende. Over de eerste negen maanden is het verschil in omzetgroei echter beter vergelijkbaar met 2,4% voor Henkel en 2,9% voor Unilever.

Van de drie divisies deden de lijmen het het beste met een autonome groei van 3,8%. De wasmiddelen groeiden met 2,5% en het minste verging het bij de shampoo, bad- en doucheproducten (+0,5%). De groei kwam vooral uit de opkomende markten (+6,8%). De volwassen markten waren verdeeld. In West Europa was er 0,6% groei, echter in Noord Amerika daalde de omzet met 0,8%. Ook de (aangepaste) ebit steeg. Deze brutowinst kwam uit op € 926 miljoen (+3,3%), de brutomarge nam 0,4% toe tot 18,4%. De winst per aandeel steeg met 2,6% tot € 1,58.

De bodem onder de effectenmarkten

De maanden september en oktober zijn regelmatig de slechtste maanden van het jaar voor beleggers, dit jaar niet uitgezonderd. Vaak wordt dit geweten aan een psychologische oorzaak. De vallende blaadjes van de bomen zouden voor donkere wolken in de hoofden van beleggers zorgen. Hoewel dit best zo zal kunnen zijn, is er ook een meer concrete oorzaak aan te wijzen. En dit zijn de ‘stille’ periodes van bedrijven. De ‘stille’ periodes zijn de periodes voorafgaand aan de publicatie van de kwartaalcijfers waarin bedrijven geen mededelingen mogen doen en ook geen eigen aandelen mogen inkopen. Daardoor valt er op de financiële markten een toch vrij grote vraag naar aandelen tijdelijk weg.

Als gevolg van de al meer dan 10 jaar groeiende economie, de lage rentestand en het vriendelijke belastingtarief van Trump waarmee veel (Amerikaanse) bedrijven hun overzeese cash naar huis kunnen halen, zitten veel bedrijven op enorme bergen liquiditeiten. Vreemd genoeg gebruiken ze deze middelen niet om hun schulden af te lossen, hetgeen ongetwijfeld te maken zal hebben met de lage rentestand. In plaats daarvan vloeien de middelen in grote mate terug naar de aandeelhouders. Deels via hogere dividenduitkeringen, maar meer middels het inkopen van eigen aandelen. Vooral in de Verenigde Staten. Een inkoop van eigen aandelen, mits die ook worden ingetrokken, zorgt voor een hogere winst per aandeel van de overige aandelen. En dit zorgt vervolgens voor aandacht van nieuwe beleggers in het aandeel en stijgt de koers.

Inmiddels zitten we in het staartje van de derde kwartaalcijfersreeks en langzaamaan worden de aandeleninkoopprogramma’s weer opgestart. Dit zorgt voor een bodem onder effectenmarkten. In onze eigen AEX hebben onder andere Ahold en Royal Dutch Shell grote inkoopprogramma’s aangekondigd.