Auteur: Krist Plaizier Datum: 25-03-2021

Lagere olieprijzen zijn slechts tijdelijk

De olieprijzen daalden afgelopen week fors, met ruim 11 procent. Maar de daling werd gisteren tot staan gebracht. Gisteren stegen de prijzen weer met zo’n 5,5 procent. Reden voor de ommekeer was waarschijnlijk de blokkade in het Suezkanaal door het containerschip EverGiven van de Taiwanese rederij Evergreen. Het megaschip is vastgelopen in het kanaal, ligt overdwars en er kan geen muis meer door. Het Suezkanaal is één van de drukste en belangrijkste vaarroutes ter wereld, vooral voor de olie-industrie die zo’n 10 procent van de wereldwijde ‘zee’-olie door het kanaal vervoert. Volgens researchbureau Vortexa zouden er momenteel minimaal 10 olietankers met daarin zo’n 13 miljoen vaten ruwe olie in de file achter de blokkade liggen te wachten tot ze weer verder kunnen. Inmiddels is de geijkte redder in nood, Smit Salvage van Boskalis, ingeroepen om de blokkade ongedaan te maken.

Een andere verklaring voor de gestegen olieprijzen gisteren, vandaag dalen ze alweer met ruim 1 procent, zouden de meevallende inkoopmanagersindices kunnen zijn. Vooral de economie van de eurozone bleek het beter te doen dan verwacht. Hier draaide de economie in maart van een krimp naar groei volgens de cijfers van Markit Economics. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de eurozone steeg van 48,8 in februari naar 52,2 in maart. Dit is de hoogste stand in 8 maanden tijd en vooral de Duitse industrie droeg hieraan bij. De Europese industrie liet een groeiversnelling zien en de dienstensector kromp minder dan verwacht. Ondanks de nieuwe lockdownmaatregelen in de eurozone bleven Europese fabrikanten profiteren van het mondiale herstel. Volgens Markit Economics bleef ook de Amerikaanse economie groeien, zij het iets minder dan vorige maand. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de Verenigde Staten daalde van 59.5 in februari naar 59,1 in maart. 

Het waren juist deze nieuwe lockdownmaatregelen die de flink opgelopen olieprijs van de afgelopen maanden deed stokken. Als gevolg van de opgestarte vaccinatieprogramma’s wereldwijd, leek het opengaan van de mondiale economie slechts een kwestie van tijd. Met dit in het vooruitzicht, liepen de olieprijzen op. Maar dankzij het ‘gedoe’ met het vaccin van AstraZeneca, de tegenvallende snelheid van het vaccineren en de groeiende aantallen nieuwe besmettingen, nam de somberheid over een herstart van de economie weer toe. Met als gevolg dat handelaren en speculanten winst namen op hun olieposities. Overigens droeg de sterker wordende dollar hier ook aan bij. De spotprijs van Brent-olie kwam voor het eerst sinds januari weer lager uit dan de prijs van olie welke de komende maanden geleverd moet worden. We noemen dit contango. Een hogere olieprijs in de toekomst zorgt ervoor dat handelaren olie gaan opslaan teneinde het in de toekomst te kunnen verkopen tegen een hogere opbrengst. We zagen dit eergisteren terug in de rapportage van de wekelijkse olievoorraden. Het American Petroleum Institute meldde een toename van 2,9 miljoen vaten ruwe olie terwijl analisten volgens Reuters een afname van 300.000 vaten verwachtten. 

Maar ook zonder de blokkade van het Suezkanaal zou de daling van de olieprijzen slechts tijdelijk zijn geweest. Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen. Ten eerste zal volgens het rapport van het gerenommeerde Internationale Energie Agentschap (IEA), met daarin de outlook voor dit jaar en verder, al in 2022 de vraag naar olie weer op het niveau van vóór de coronacrisis uitkomen. Dit betreft een dagelijkse vraag van zo’n 100 miljoen vaten olie. Vervolgens zal dit, aldus het IEA, verder oplopen naar een vraag van 104 miljoen vaten per dag in 2026. Ten tweede blijkt dat de toestroom van Amerikaanse schalieolie minder hoog is dan werd verwacht. De oliesector in het zuiden van de Verenigde Staten is nog steeds herstellende van de vorstschade van enkele weken geleden. Bovendien is er door de lage olieprijs van de afgelopen jaren maar weinig aan onderhoud gedaan aan die olie-installaties. Analisten van Barclays, JPMorgan en Goldman Sachs blijven daarom achter hun eerder uitgebrachte prognoses staan. Barclays verwacht een prijs voor Brent-olie van 66 dollar per vat in 2021 en 71 dollar per vat in 2022. JPMorgan voorziet een prijs van 74 dollar in 2022 en de analisten van Goldman Sachs zien zelfs al een prijs van 80 dollar per vat ‘ergens in de komende maanden’. Zij noemen de teruggevallen olieprijzen dan ook een ‘buying opportunity’. Wist u overigens dat Royal Dutch Shell al break-even draait bij ongeveer 50 dollar per vat? En dat elke 10 dollar meer per vat ongeveer 6 miljard dollar toevoegt aan de operationele kasstroom van Shell?

 

Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze specialisten