Auteur: Krist Plaizier Datum: 29-10-2020

Shell verhoogt het dividend

Ik had niet verwacht dat ik deze kop alweer zo snel zou schrijven. De historische dividendverlaging van Royal Dutch Shell van dit voorjaar zit immers nog vers in het geheugen. Maar geheel onverwacht maakte Shell vanochtend bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal bekend het dividend over dit derde kwartaal met 4 procent te verhogen naar 0,1665 dollar (circa 0,14 euro) per aandeel. Zowaar een lichtpuntje bij dit zwaar getroffen weduwe- en wezen aandeel van weleer. Hiermee komt het dividendrendement op ruim 5 procent.

De dividendverhoging is een resultante van een aangepaste dividendpolitiek. Hierbij maakt Shell de dividenduitkering afhankelijk van de netto schuldpositie. Als de netto schuld kleiner is dan 65 miljard dollar dan zal 20 á 30 procent van de gerealiseerde cashflow uitgekeerd worden. Dit kan door middel van dividendbetalingen, maar ook door het inkopen van eigen aandelen. Aan het einde van het derde kwartaal bedroeg de netto schuld 73,5 miljard dollar. Er werd voor 4,4 miljard dollar afgelost het afgelopen kwartaal. Shell streeft naar een groei van het dividend van 4 procent per jaar de komende jaren.

Shell maakt meer winst

Royal Dutch Shell slaagde erin om over het derde kwartaal een aangepaste nettowinst van 955 miljoen dollar te behalen, aanzienlijk beter dan de 146 miljoen die analisten naar voren geschoven hadden. In het tweede kwartaal bedroeg de aangepaste winst 638 miljoen dollar, dus de opgaande lijn is te pakken. Natuurlijk is het prettig dat Shell winst maakte, maar het is slechts een schijntje bij wat ‘normaal’ verdiend wordt door de oliereus in een kwartaal. Dat ligt op zo’n 5 miljard dollar per kwartaal. Zo werd er in het derde kwartaal van vorig jaar nog 4,8 miljard dollar verdiend. De fors lagere winst van dit kwartaal is het gevolg van de weggevallen vraag naar olie- en gasproducten door de genomen coronamaatregelen wereldwijd. Alle divisies maakten winst, behalve de divisie waar de olie en gas gewonnen wordt, Upstream. Bij Upstream kwam er een kwartaalverlies van 884 miljoen dollar in de boeken. Dit was meer dan de 415 miljoen dollar waar analisten rekening mee hielden. Bij Integrated Gas daalde de winst van 2,7 miljard naar 768 miljoen dollar. Analisten voorzagen 218 miljoen dollar. De divisie Oil Products (voorheen Downstream) maakte 1,68 miljard dollar winst en bij Chemicals was dit 227 miljoen dollar. De operationele kasstroom was met 10,4 miljard dollar erg sterk en fors beter dan de 2,6 miljard van vorig kwartaal. Hiermee ontstond de ruimte om het kwartaaldividend nu alweer te verhogen.

Op 4 februari komt Shell met de cijfers over het vierde kwartaal en op 11 februari met een uitgebreide strategische update. Vooruitlopend hierop maakte Shell in september al bekend dat er zo’n 7000 á 9000 banen zullen worden geschrapt. Bij de opening vanmorgen op de beurs in Amsterdam werden de berichten van Shell enthousiast begroet met een 4,6 procent hogere opening van het aandeel. Maar gaande de dag werd er toch wat winst genomen op deze openingswinst.

China zorgt voor zwarte cijfers bij Volkswagen

Net als de concurrenten Tesla en Daimler profiteerde Volkswagen van de ‘genormaliseerde’ omstandigheden in China. De Chinese verkopen zijn afgelopen kwartaal uitgekomen op een pre-corona niveau. Dit zorgde ervoor dat VW het kwartaal kon afsluiten met een positief resultaat, zo maakte het autoconcern vanmorgen bekend. Over het tweede kwartaal werd er nog verlies gemaakt. De onderliggende operationele winst in het derde kwartaal kwam uit op 3,2 miljard euro en lag zo’n 9 procent boven de consensus. Ook zette de Duitse autoconstructeur over het voorbije kwartaal een omzet neer die 2 procent boven de consensus uitkwam. De omzet in het derde kwartaal bedroeg 59,4 miljard euro, een min van 3,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Over de eerste negen maanden viel de omzet echter met 16,7 procent terug, dus kunnen we stellen dat de omzet sterk herstelde in het derde kwartaal. Het bedrijf genereerde 6,8 miljard euro cashflow over de periode. Alle divisies - met uitzondering van Porsche - kwamen boven de verwachtingen uit. Volkswagen verwacht ook voor geheel 2020 de onderliggende operationele winst in zwarte cijfers te kunnen schrijven. Hiermee handhaven de Duitsers de eerder afgegeven outlook.