Auteur: Jan-willem  Nijkamp Datum: 14-07-2020

Tulpenbollen of Tesla

 

Tulpenmanie

In het begin van de 17e eeuw begonnen in ons land de prijzen van tulpenbollen te stijgen. Franse hofdames betaalden honderden guldens voor een tulpenbloem die zij op een galabal in hun decolleté droegen. In 1623 werd er al meer dan tien keer het jaarsalaris van een ervaren vakman neergeteld voor een tulpenbol. Ook werd er gespeculeerd in opties op tulpen, die op dat moment nog in de grond zaten. Tijdens de jaren dertig van de Gouden Eeuw liepen de prijzen zo hoog op dat sommigen bereid waren evenveel te betalen voor een tulpenbol als voor een Amsterdams grachtenpand. Begin 1637 kwam er aan deze tulpenmanie een abrupt einde. Kopers konden hun optiecontracten op zeker moment afkopen door de verkoper 10 procent van de overeengekomen som te betalen. Uiteindelijk zou zelfs tien procent te veel blijken. De tulpenmanie wordt gezien als de eerste grote speculatiegolf in de wereldgeschiedenis.

Grootste autoproducent

Het is verleidelijk om een verband te zien met de spectaculaire stijging van het aandeel van de Amerikaanse autofabrikant Tesla. Ondanks de verwoestende effecten van het coronavirus op de wereldeconomie steeg Tesla dit jaar reeds met 257 procent. Sinds de bodem van de crisis in maart vervijfvoudigde het aandeel van de producent van elektrische auto’s. In januari passeerde Tesla reeds Volkswagen als het op-één-na-grootste automobielbedrijf ter wereld. Twee weken geleden moest ook ’s werelds grootste producent van auto’s – Toyota – eraan geloven. Sindsdien mag Tesla zich de waardevolste autofabrikant ter wereld noemen. Tesla heeft inmiddels een beurswaarde van 277 miljard dollar. Dat komt neer op ruim 500.000 euro per verkochte auto. Toyota is ruim 17.000 euro per verkochte auto waard.

Tien mooie jaren

Tien jaar geleden ging Tesla naar de beurs. Sindsdien stond het bedrijf een aantal malen aan de rand van de afgrond en lag het geregeld in de clinch met investeerders en toezichthouders. Na een wilde rit hebben de beleggers van het eerste uur echter niet zo veel te klagen. Ze konden het niet onaardige rendement van ruim 8700 procent optekenen. Dat komt neer op een rendement van gemiddeld 56 procent per jaar. Had u destijds een bedrag van 100.000 dollar geïnvesteerd dan zou u nu 8,5 miljoen dollar aan Tesla-aandelen in bezit hebben. Het zijn onwaarschijnlijke getallen. Zeker in het licht van de wereldwijde malaise waarin de automobielindustrie al jaren verkeert.

In de S & P 500

Analisten slaan deze ongekende koersrally al tijden vol verbazing gade. Voortdurend werd er op de ondergang van het bedrijf van Elon Musk gespeculeerd. Tot op heden zonder succes. Shortsellers – beleggers die speculeerden op een koersdaling – liggen inmiddels in groten getale begraven op het financiële kerkhof. Hoe ongeloofwaardig het Tesla-sprookje tot op heden ook lijkt te klinken, beleggers die erin geloven hebben het nog steeds bij het rechte eind. Wanneer de autofabrikant erin slaagt ook dit kwartaal in de zwarte cijfers te blijven komt het aandeel in aanmerking om opgenomen te worden in de S & P 500, de belangrijkste Amerikaanse aandelenindex. Daarvoor dient een bedrijf immers vier kwartalen op rij winstgevend te zijn. Wanneer Tesla in de S & P 500 zou worden opgenomen zou het meteen de tiende plaats innemen op basis van marktwaarde. Niet gek als je nog maar tien jaar beursgenoteerd bent.

Vergelijking met Amazon

De opmars van Tesla wordt wel vergeleken met de glanzende carrière van een andere techgigant, Amazon. Waar Tesla is uitgegroeid tot het icoon van deze coronarally was Amazon zonder meer één van de iconen van de beruchte internetluchtbel uit de jaren 90. In zekere zin lijken de bedrijven op elkaar. Zo legde topman Jeff Bezos van Amazon voortdurend de nadruk op het realiseren van groei, niet op winst. Iedere verdiende dollar werd aangewend om verder uit te breiden en de concurrentie op achterstand te zetten. Daar beleggers het vertrouwen bleven behouden in de charismatische Bezos kon Amazon – ondanks jarenlang verlieslatend te zijn – uitgroeien tot ’s werelds grootste retailer.

Stratosferische koerswinst

Tesla lijkt eenzelfde weg op te gaan. Het bedrijf is weliswaar winstgevend, maar voor een aandeel zijn beleggers bereid 330 keer de winst neer te tellen. Het vertrouwen in de toekomstige verdiencapaciteit lijkt veel groter dan in de huidige winstgevendheid. Het feit dat Tesla er in het afgelopen tweede kwartaal in slaagde om ruim 90.000 elektrische auto’s af te leveren – aanmerkelijk meer dan verwacht – ondersteunde het vertrouwen van beleggers nog verder. De stratosferische koerswinst doet beleggers duizelen. Ze zijn echter gewaarschuwd. Amazon werd 20 jaar geleden gezien als de grote nieuwkomer en toekomstige marktleider op het gebied van e-commerce. Beleggers hadden gelijk. Alleen waren ze te vroeg. Amazon zou eerst nog even 94 procent dalen toen de internetluchtbel uiteenspatte om vervolgens als een feniks uit zijn as te herrijzen. Staat Tesla iets dergelijks te wachten? Misschien gaat de vergelijking met een tulp niet helemaal mank.